Lyssna

Enhetschef administration och bokning

Led utvecklingen i vår nya enhet

I Gävle församling finns över 100 medarbetare som verkar i en av Sveriges största församlingar. I det förändringsarbete som nu pågår bildas en ny avdelning, Administration och verksamhetsstöd. Avdelningen består i sin tur av fyra enheter - Administration och bokning, Ekonomi- och finansfrågor, Vaktmästeri och fastighetsfrågor samt Verksamhetsstöd.

Idag arbetar nuvarande Kyrkogårdsenhetens kansli inom begravningsverksamheten och Bokningen under verksamhetsstöd. I den nya organisationen går dessa två enheter samman under en gemensam chef och bildar enheten för Administration och bokning. 

Den nya enheten ska ge ett stabilt administrativt stöd till församlingens verksamhet och uppdraget som begravningshuvudman. Enheten bidrar till att verksamheterna flyter på smidigt samt säkerställer en strukturerad och serviceinriktad hantering där mötet med församlingsbor sker professionellt, vänligt och korrekt. Du rapporterar till avdelningschef för Administration och verksamhetsstöd.

Vad du får hos oss:

*Möjlighet att driva och utveckla vår administrativa verksamhet – med fokus på service, kvalitet och effektiva processer 
*Möjlighet att driva förbättringsarbete
*Engagerade medarbetare med församlingens bästa i fokus
*En församling i förändring med möjlighet att påverka
*Arbete i en av Sveriges största församlingar, med verksamhet i nio kyrkor och kapell

Dina arbetsuppgifter: 

*Leda, följa upp och utveckla medarbetare och verksamhet, i linje med gällande lagar och avtal samt församlingens policys och riktlinjer

*Personalansvar för underställda medarbetare, från rekrytering via introduktion, utbildning/utveckling till avslut

*Ansvara för arbetsmiljö och säkerhet enligt delegering

*Ansvara för planering, bemanning, schemaläggning och arbetsfördelning

*Ansvara för enhetens budget och resultat

*Utifrån verksamhetens övergripande mål sätta egna mål för sitt ansvarsområde och för sina medarbetare

*Driva förbättringsarbete och utveckla effektiva processer

*Utveckla digitala system och administrativa rutiner

*Säkerställa hög kvalitet i kundservice, ärendehantering och bokningsflöden

*Säkerställa att interna och externa kunder får ett professionellt bemötande

*Samverka med församlingens övriga avdelningar inom administration/verksamhetsstöd, den pastorala verksamheten samt begravningsverksamheten

Kvalifikationer:
Vi söker dig som är en trygg ledare och trivs i en roll där du får kombinera struktur, service och utvecklingsarbete. Du är kommunikativ, lösningsorienterad och drivs av att skapa god arbetsmiljö och stabila processer.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av ledarskap, gärna med personalansvar. Vidare har du en god administrativ förmåga och erfarenhet av bokningssystem eller liknande. Du motiveras av att driva förändrings- och förbättringsarbete samt har en mycket god förmåga att skapa engagemang och tydlighet i en föränderlig vardag.

Det är meriterande om du har en relevant utbildning eller erfarenhet inom administration, ledarskap eller likvärdigt område.  Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska samt mycket god digital kompetens. Du har lätt för att tolka och förstå lagtext och översätta det i praktiken. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och vid dina ledaregenskaper. 

Tjänstens omfattning:
Heltid. Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. 
Du har din arbetsplats på Kyrkans hus i centrala Gävle. 

Upplysningar lämnas av:
Avdelningschef Verksamhetsstöd Annica Ekengren, 026-17 05 52, annica.ekengren@svenskakyrkan.se

Fackliga företrädare:
Vision – Ann Persson, 026-17 04 82

Så ansöker du:
Sista ansökningsdag är 2026-01-11 men urval sker löpande så skicka in din ansökan redan idag. ANSÖK HÄR

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan.