Diakonifokus 2020

Ensamhet

Ensamhet kan se ut på så många olika sätt. Den kan vara god och något som man stundtals i livet längtar efter. Att få sitta ned i ett stilla rum och hinna tänka klart sina tankar, i lugn och ro. Men ensamhet kan också vara ofrivillig, outhärdligt tärande och svår att bryta. Det finns forskare som beskriver ensamhet som en folksjukdom, dubbelt så farlig som fetma och den ger en ökad risk för både demens, stroke och psykisk ohälsa.

Att vara ofrivilligt ensam är en utsatt livssituation och de flesta av oss hamnar där någon gång i livet. När någon jag håller kär dör, när man flyttar hemifrån och ska klara sig själv, när man separerar eller när man flyttar in på äldreboende. Eller när ett virus gör att vi måste distansera oss från varandra. Alla de situationerna kan skapa ofrivillig ensamhet som kan vara svår att bryta.

Det som är lite konstigt med ensamhet är att den kan komma när som helst. Inte bara när man är fysiskt ensam. Utan också när man lever i en relation med någon annan och när man är i ett rum fullt med folk, så kan ensamheten och känslan av utanförskap vara påtaglig.

Vad söker du? Söker du möjlighet att få en stund för dig själv eller möjligheter att bryta ensamhet.

I Svenska kyrkan finns båda delar. Våra kyrkor är öppna för att kunna gå in och tända ljus, be och bara vara, ofta finns det möjlighet till en kaffetår. Söker du någon att få tala med finns både familjerådgivning, samtalsakuten, präster, diakoner och medmänniskor. Vi har gott om mötesplatser om du söker gemenskap. Är du ofrivilligt ensam och vill dela med dig av dina erfarenheter tillsammans med andra i samma livssituation och kanske hitta en väg ut ur ensamheten finns Anonyma Ensamma. Vill du veta mer om våra olika mötesplatser kan du gå in på vår webb, svenskakyrkan.se/gavle

Diakonifokus är ett ekumeniskt samarbete mellan kyrkor och organisationer som vill sätta fokus på en angelägen diakonal fråga. Med start den 6 september som är diakonins dag och har temat Medmänniskan vill kyrkorna i Sverige inspirera oss alla att sätta fokus på ensamhet och vad vi kan göra för varandra.

Oavsett vart du är kan du sjunga, läsa text och be.

Dagens text den 6 september är Matt 7:12
Allt vad du vill att människor skall göra för er,
det skall du också göra för dem

Tips på psalm: 96

v.1 Öppna mig för din kärlek/världen behöver mig
Världen behöver din kärlek strömmande genom mig.
v.4 Omslut mig med din kärlek/världen behöver mig
Världen behöver din kärlek/strömmande genom mig.

Dagens bön
Evige Gud, som tänder vår tro, stärker vårt hopp och formar vår kärlek,
lär oss att leva för andra, glädjas med dem som glädjer sig, gråta med dem som gråter och att älska utan förbehåll så som du älskar oss.
I Jesu namn

Titta på filmen Anonyma ensamma som blivit en livlina för många av deltagarna.
Längd: 8 minuter