Hur går det till?

Krävs det något speciellt? Hur bokar man? Hur går dopet till? Här finner du svaren.

Vem kan döpas?

Alla kan döpas oavsett ålder och dopet är kostnadsfritt. Vid barndop måste inte föräldrarna vara medlemmar i Svenska kyrkan för att kunna döpa sitt barn, men ibland väljer en odöpt förälder att döpa sig samtidigt som barnet.

Dop och fest

I församlingen finns fyra kyrkor där ni kan välja att ha ert dop: Frösö kyrka, Sunne kyrka, Norderö kyrka och Hornsbergskyrkan. Eller så kan ni i samråd med församlingen välja en annan plats.

Efter dopet kanske ni vill ha en dopfest tillsammans med vänner och släkt. Vid alla kyrkorna finns en församlingslokal med kök som ni kan boka samtidigt som ni bokar dopet. Det kostar ingenting för församlingsmedlemmar.

Så här går det till

Dopgudstjänsten har en fastställd ordning med utrymme för personliga inslag. Någon kanske vill läsa en dikt eller sjunga en sång.

Hur bokar jag dop?

Dopet bokas via expeditionen. Innan dopet träffar ni prästen som ska döpa ert barn. Under mötet pratar ni om dopet och går igenom dopgudstjänsten. Ni väljer tillsammans de psalmer som ska vara med och om det ska vara några övriga inslag så som extra sång/musik, diktläsning etc.

Dopklänning

Den traditionella dopklänningen vid barndop är oftast vit och alldeles för lång. Den vita färgen är festens färg och dopklänningen är lång som en symbol för att barnet ska få växa i sitt dop. Den vita kåpa som ungdomar bär i konfirmationsgudstjänsten symboliserar just dopklänningen som konfirmanden nu har vuxit i. Ni väljer förstås själva om barnet ska ha dopklänning eller inte. Hos oss finns dopklänning att låna.

Fadder

Att vara fadder till en som döps är ett värdefullt och fint uppdrag. Som fadder är man vän, beskyddare, förebild och förebedjare. Faddrar medverkar oftast i dopgudstjänsten och får gärna vara delaktiga genom att t.ex. läsa en text eller be en bön. Man måste dock inte ha någon fadder.

Läs mer om dop

Fler frågor? Hör av dig till oss (kontaktuppgifter nedan).