Foto: Christina Stake / Malin Andersson

”Kaffet är väl kyrkans tredje sakrament?”

Vid en landsortskyrka finns inga intilliggande caféer eller andra bekvämligheter dit man kan hänvisa besökare. För Edsleskogs kyrka, strax utanför Åmål, skulle kaffesuget och behovet av en toalett bli början på något som skulle ge betydligt mer. Mer folk i kyrkan och bättre akustik, till exempel.

Edsleskogs kyrka

Geografi: 15 km väster om Åmål, Karlstads stift.
Typ av kyrka: Nygotisk, enkelskeppig långhuskyrka, ritad av Adrian Crispin Petersson.
Uppförd: 1902–1905.
Genomförda åtgärder: Läktaren har förlängts mot kyrkorummets mitt och väggar har rests för att avgränsa det nya församlingshemmet som ryms på ena sidan och kyrkorummet på den andra. I läktarutbyggnaden har stora glaspartier monterats och under den finns nu pentry, toalett och plats för ett 40-tal sittande gäster.
Mer information och kontakt: Läs mer om Edsleskogs kyrka hos Åmåls församling

Det var en kyrkvärd som frågade Lotta Cohén, då nytillträdd kyrkoherde i Åmåls församling, om det inte vore bra med en toalett och möjligheten att kunna koka kaffe i Edsleskogs kyrka, någon mil väster om Åmål. Och det vore det ju onekligen, resonerade kyrkoherden.

– Har man musikgudstjänst, begravning eller ett bröllop vill vi förstås inte skicka iväg folk för att de behöver gå på toaletten. Att ha tillgång till vatten och att kunna servera kaffe, det är flexibilitet för oss. Kaffet är väl kyrkans tredje sakrament? säger Lotta Cohén.

Men det var betydligt mer än att dra in vatten och avlopp som skulle göras under den renovering som skedde under 2018 och 2019. Den nygotiska kyrkan från 1900-talets början, med mäktiga takstolar och utmärkande bågformationer i fönstren längs långsidan, hade länge sett likadan ut och inredningen var tidstypisk för 70-talet.

Under orgelläktaren fanns tidigare två rum – förråd och sakristia, med bastupanel och avokadogröna mattor – som användes långt ifrån så väl som optimalt. Lösningen blev helt enkelt att ta bort rummen, dra in hela läktaren mot kyrkorummets mitt och sätta upp en vägg med fönster och glasdörrar mot det vanliga kyrkorummet. Ett par bänkrader togs bort och med den nya ytan kunde ett helt nytt rum skapas – ett församlingshem – med bord och stolar för ett 40-tal gäster, en tv-skärm för föredrag och bildspel och ett väl utrustat pentry. Dessutom fick man plats med en handikapptoalett och byggde ett snyggt och praktiskt klädskåp i den nya sakristian.

I det nya taket, tillika den förlängda läktaren, installerades stora glaspartier för att skapa ett ljus och en rymd som känns allt annan än instängd. Och fönstren i såväl dörrar som i den nya väggen harmonierar med kyrkans befintliga bågformade fönster. Resultatet, både sett till helheten såväl som till detaljerna, är över förväntan menar Lotta Cohén:

– Vi har byggt in ett församlingshem som verkligen går att använda och som uppskattas av församlingen. Människor stannar och pratar i det nya rummet, och det stör inte det minsta, även om vi har dörrarna öppna in till kyrkorummet. De kommer tillbaka i högre utsträckning och vi märker att det är mer människor här. Att kyrkan dessutom blev så otroligt vacker, och att akustiken faktiskt har blivit bättre, spelar förstås också en roll.

”Vi ville inte låsa ett rum till en specifik funktion”

I början av 2016 stängde Sankt Lars kyrka i Linköping för en omfattande renovering. In i arbetet gick man med en kyrka som var överdimensionerad för de flesta gudstjänsterna och kostsamma hyreskontrakt för församlingslokaler som inte var så välbesökta. Ett år senare hade man kombinerat de båda, och skapat ett flexibelt kyrkorum som enkelt kan anpassas efter behov.

Hur gör man Sveriges vackraste kyrka mer flexibel?

Förråd för den monterbara scenen, ett inglasat rum där barn kan leka under gudstjänsten och varför inte ett café? Önskemålen och skisserna blev allt fler när Själevads kyrka 2016 återupptog det förändringsprojekt som påbörjats redan tio år tidigare. Men målet var precis detsamma: att skapa ett kyrkorum för alla tänkbara gudstjänster, sammankomster och arrangemang.

Bygga nytt, bygga ihop eller bygga till?

Att förändra och förnya ett kyrkorum utan att bygga bort den gamla känslan – med alla minnen från dop, vigslar och begravningar – det är en konst. En konst som många är överens om att Lars Andersson och kollegorna lyckades alldeles utmärkt med när Byarums kyrka skulle renoveras 2018.

Flexibla kyrkorum

Dop, konfirmation, vigsel och begravning. Men också vanliga gudstjänster, meditation, öppen förskola, seniorträffar, soppluncher, körsång, kaffe och konsert. Vilka förväntningar finns på kyrkorummet i dag och hur kommer det att användas om 50 år? I den digitala utställningen Flexibla kyrkorum visar vi exempel från olika delar av landet, på hur kyrkorummet kan inrymma mer än bara ett rum.