Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en högtid när vi får säga välkommen till jorden och välkommens in i Guds gemenskap. Den som döps blir medlem i Svenska kyrkan och en del av den världsvida kyrkan. Välkommen att boka dop i Färingsö församling!

Boka dop

Dopet kan ske antingen i en särskild dopgudstjänst eller i söndagens gudstjänst. Det kan vara en eller flera som döps samtidigt. Längre ner på sidan kan du skicka in en bokningsförfrågan. Du kan även kontakta församlingens expedition för att boka dop eller ställa frågor.

Telefonnummer: 08-564 209 21.

Våra öppettider är måndag, tisdag och torsdag 10-12 och 13-15. Sommartid (1/6-31/8): måndag 10-12, tisdag 13-15 och torsdag 10-12

Välkommen att skicka in din bokningsförfrågan.

• Välj ledig tid och kyrka.
  • Fyll i formuläret.
  • Alla personuppgifter behandlas enligt GDPR.
  • Hittar du ingen tid som passar med den kyrka du önskar? Eller önskar du att dopet sker i söndagens gudstjänst? Kontakta bokningen på 08-564 209 21.
  • Behöver du om- eller avboka? Kontakta bokningen.

Dopkaffe

Om ni vill träffas för dopfika efter dopceremonin finns det möjlighet att låna eller hyra (vi tar ut en liten avgift för icke församlingsbor) någon av våra lokaler. Vi har församlingshemmet bredvid Färentuna kyrka, Kyrkstugan vid Sånga kyrka och Stora salen i vår församlingsgård i Stenhamra. Vi erbjuder även catering. Kontakta expeditionen för att boka lokal.

Dopdräkt

Färingsö församling har fem stycken dopdräkter i olika storlekar till små barn som vi lånar ut kostnadsfritt. Kontakta expeditionen för mer information.

Dopklänningar Färingsö församling Foto: Elin Eldestrand

Våra kyrkor och kapell

För tusen år sedan byggdes tusen kyrkor. Fyra av dem var på Färingsö.