Samarbete med "Ny Gemenskap"

Sedan hösten 2022 samarbetar församlingen med Ny Gemenskap, en organisation som mött människor med medmänsklighet sedan 1968.

Ny Gemenskap driver fem kaféer i Stockholm, där man kan få komma och äta gratis frukost och hitta gemenskap. På Västberga gård kan man komma för att äta gratis frukost och lunch för en billig peng, duscha, tvätta sina kläder och få nya. Varje vecka anordnas olika aktiviteter som studiecirklar, frågesporter, textilgrupper och artistframträdanden. De som söker sig till Västberga gård kan också få träffa läkare, kuratorer och experter från socialtjänsten.

Jag pratar med Marie Henningsson, föreståndare för Ny Gemenskap i Västberga för att få veta lite mer om dem. Marie har tidigare arbetat i Enskede-Årsta församling som diakon och kanske var det att hon började jobba där som fick oss som församling att få upp ögonen för dem. Ny Gemenskap har funnits sen 1968 och har byggt upp ett gediget nätverk av volontärer, företag, och församlingar i Svenska kyrkan. Marie Henningsson tror att orsaken till att det gått så bra är att organisationen är så väl grundad i sin vision.
- ”Det började med att man ville ha något annat än en kommersiell jul. Det var kristna, troende människor som tyckte att julen måste handla om att bjuda in sin nästa. Så det blev Jul i Gemenskap - som utvecklades till mycket mer gemenskap sen.”

Hemlöshet och utanförskap är inte egenskaper hos en individ utan ett tillstånd som bl.a. beror på hur vårt samhälle fungerar.

Ny Gemenskap

Det var så sent som för 20 år sedan som Ny Gemenskap anställde en person – innan dess skedde allt arbete helt ideellt. Volontärerna är fortfarande väldigt viktiga för organisationen. På Västberga gård drivs all verksamhet på söndagar, av volontärer.
-”Vi har 5,5 tillsatta tjänster, förklarar Marie Henningsson. Men vi har många volontärer – ungefär 25 stycken. Inne i stan bor det många konstnärer och artister som engagerar sig i våra olika caféverksamheter när de har tid över. Det är också många utsatta som själva vill hjälpa till och ha den här gemenskapen.”

På Ny Gemenskaps hemsida betonas om och om igen att hemlöshet inte är en egenskap hos en individ, utan ett tillstånd.
-”Det finns ju så många olika anledningar till att man har blivit hemlös, konstaterar Marie Henningsson. Det är en väldigt spretig skara som kommer hit, svenskar, EU-migranter, tredjelandsmedborgare. Det är människor som är hemlösa, psykisk sjuka, och över huvud taget människor som vill ha gemenskap”.

Marie Henningsson berättar att ca 50-70 personer söker sig till Västberga gård på vardagar. På helgerna är det runt 80 personer per dag.

Marie Henningsson, föreståndare för Västberga gård.

När Marie Henningsson tackade ja till en anställning i Ny Gemenskap kände hon en oro över att hon inte längre skulle få prata om tro. Men redan efter ett par dagar skingrades den oron.
-”Då kom det in en person som sa ”Är det någon här som är troende på riktigt? – Jag skulle verkligen behöva någon som ber för mig”. Så det finns mycket tro och hopp och det pratas mycket existentiella frågor”, berättar Marie och tillägger att hon också får sjunga mycket – en annan del av livet som diakon i Svenska kyrkan som hon älskade. Marie känner sig också väldigt nära Jesus, i sitt arbete.
-”Vad nu Jesus omgav sig med för människor, så finns de alla här”, ler hon.

Hösten 2022 samlade församlingen in vinterkläder för män och barn till Ny Gemenskap. Barnkläderna slussades vidare till Söderhöjdskyrkan vid Mariatorget där de har en mötesplats för familjer som flytt från Ukraina och manskläderna kom väl till pass på Västberga gård.
Vi är glada över samarbetet som fortsätter i församlingen i form av olika insamlingar.

Övre fotot:  Maria Almström, Marie Henningsson, Birgitta Nygren, Jhona De Las Salas och Björn Nyström på Västberga gård.

Text: Elinor Edvall
Foto: Ny Gemenskap

Insamling NY GEMENSKAP första advent

I samarbete med Ny Gemenskap samlar vi in:

• Mössor, vantar, underställ, sockor

• Ryggsäckar, sovsäckar, tält, lakan, kuddar, täcken

• Dricksglas, bestick, kaffekoppar

• MÄN: Skor, strumpor, kalsonger, byxor, tröjor, jackor

• KVINNOR: underkläder och jackor

Allt som lämnas in ska vara helt och rent. Tack för att du hjälper oss med det. Tack för ditt bidrag!

www.nygemenskap.org

Tackbrev från Ny Gemenskap, i Årsta kyrkas foajé. Foto: Elinor Edvall