Metallskulptur
Foto: Ida Bjurström

Minneslund

Minneslunden är avsedd för ett gravskick med kollektiv och anonym karaktär, där avlidnas aska grävs ner inom gemensamt område. Askans läge markeras inte och enskilda gravvårdar eller planteringar förekommer inte.

Det här är en minneslund

Minneslund är en gemensam gravplats med anonym karaktär, utan gravrätt. I minneslunden gravsätts askor utan hölje. Innan gravsättningen sker ska ett
skriftligt medgivande om gravsättning i minneslund skickas in till pastoratet.

Det kan vara de anhöriga eller den döde själv som önskat att inte ha en individuell grav. Minneslund befriar också från behovet av den gravskötsel som behövs vid en individuell gravsättning.

Så här sker gravsättningen

Nedgrävningen sker vid lämplig årstid och görs av pastoratets personal under värdiga former. Gravsättning sker genom att man gräver ner eller sprider askan. Vid nedgrävning gravsätts askan utan hölje på 0,7 meters djup i minneslundens nedgrävningsyta. Vid spridning sprids askan på ett värdigt sätt över minneslundens spridningsyta.

Anhöriga är inte med vid nedgrävningen. För att säkerställa att gravsättningen är anonym, så noteras den i gravboken utan att man anger den exakta placeringen.

Skötsel av minneslunden

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för skötseln av minneslunden och för all plantering inom den. Besökare får smycka minneslunden med snittblommor som är placerade i vas (som fås från pastoratet). Kyrkogårdsförvaltningen anvisar plats för snittblommorna och hur de kan anordnas.

Mellan 1 oktober och 30 april får platsen smyckas med gravljus på anvisad smyckningsplats.

Papper och annat avfall läggs i avfallsbehållare. Pastoratets personal tar också bort vissna blommor och rester från ljus.

Minneslundar inom Enköpings pastorat

Minneslundar finns på följande platser: S:t Olof, Enköpings-Näs, Svinnegarn, Tillinge, Bred, Sparrsätra, Boglösa, Lillkyrka, Veckholm, Villberga, Husby-Sjutolft, Litslena, Simtuna, Altuna, Frösthults, Torstuna, Österunda och Härnevi kyrkogårdar.

Möjlighet till nedgrävning av aska finns i samtliga minneslundar inom pastoratet.

Möjlighet till spridning av aska i minneslund finns endast på Tillinge och S:t Olofs kyrkogårdar.

En kyrkogård i höstfärger.

Olika sorters gravplatser

Det finns olika former av gravsättning – med och utan skötselansvar. Läs mer om gravplatserna och hur de fungerar.

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

Kyrkogårdsfrågor

Här hittar du information om hur pastoratets kyrkogårdar sköts. Här finns också kontaktuppgifter och mer information om gravrätt, gravskötsel och allt annat som har att göra med kyrkogårdarna.