En grav med ett enkelt träkors har smyckats med gravljus, en lykta, en vindsnurra, ler- och gipsfigurer samt olika blommor.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Gravrätt och gravrättsinnehavare

Gravrätt är den rätt som uppkommer när en gravplats upplåts för gravsättning. Alla gravplatser ska ha en innehavare.

Alla som är folkbokförda i Sverige när de avlider har rätt till en gravplats i 25 år. En gravplats kostar inget för den enskilde i samband med upplåtelsen, utan bekostas av begravningsavgiften som är en del av skatten i Sverige.

Dödsboet till den avlidne ska inom sex månader efter dödsfallet anmäla till begravningshuvudmanen (pastoratet) vem eller vilka som skall antecknas som gravrättsinnehavare. Gravrättsinnehavaren är den som har ansvar för gravplatsen men även den som till viss del har rätt att besluta om densamma.

Gravrätt upplåts för 25 år. Register över alla gravar förs på kyrkogårdskontoret. Gravrätt får utövas bara av den som i gravregistret är antecknad som innehavare av gravrätten.

Gravrättsinnehavarens rättigheter och skyldigheter

Beslutar om utseendet

Gravrättsinnehavaren har rätt att besluta om gravplatsens utseende, exempelvis hur en eventuell gravanordning skall se ut. Gravrättsinnehavaren har även rätt att bestämma vilka som skall gravsättas i gravplatsen.

Begränsningar

Ibland finns vissa begränsningar i gravrätten, detta gäller t. ex. på askgravplatser, men även på en del gravplatser som finns på områden med särskilda kulturhistoriska intressen. De begräsningarna innebär att gravrättsinnehavaren inte har full rätt att besluta om gravplatsens utseende.

Gravplatsen ska hållas fin

Gravrättsinnehavaren är skyldig att hålla gravplatsen i ett vårdat och värdigt skick. Pastoratet erbjuder hjälp med gravskötsel till självkostnadspris för den som önskar.

Gravstenen

Gravrättsinnehavaren behöver ansöka hos pastoratet för att en gravsten eller annan gravanordning ska kunna monteras på gravplatsen. Läs mer om att ansvara för en gravplats.

Vanvårdade gravplatser

Om en gravplats är uppenbart vanvårdad kan pastoratet besluta om att gravrätten är förverkad. Gravplatsen återgår då till upplåtaren. Finns det flera gravrättsinnehavare ska de gemensamt fatta alla beslut som rör gravplatsen.

Frågor om gravrätt?

Om du har frågor angående gravrätt kontakta gärna kyrkogårdskontoret, tfn 0171-257 60 eller e-post: kyrkogard.enkoping@svenskakyrkan.se

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

Kyrkogårdsfrågor

Här hittar du information om hur pastoratets kyrkogårdar sköts. Här finns också kontaktuppgifter och mer information om gravrätt, gravskötsel och allt annat som har att göra med kyrkogårdarna.

Ett stort fång med rosa blommor vid en gravsten.

Att ansvara för en gravplats

Innehavaren av gravrätt ska hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick. Det går att teckna gravskötselavtal och på så sätt få hjälp med skötseln av gravplatsen.