Bårtäcken

Ett bårtäcke är ett vackert tyg, som ofta har en broderad dekor som används för att omsluta kistan vid begravningsceremonin. Du kan kostnadsfritt låna ett bårtäcke.

Ett bårtäcke kan läggas på kistan vid begravningsceremonin. Täcket är oftast ett gediget hantverk som ibland har specialbeställs från en textilkonstnär.

I Enköpings pastorat finns bårtäcken att låna gratis. Nedan kan du se bilder på de olika bårtäcken som finns tillgängliga, och var de kan lånas. Välkommen att boka bårtäcke via församlingsexpedition, tel 0171-257 00.

Bårtäcke, pastoratet

Bårtäcke vävt i vacker blå färg, himlens färg. Kan bokas till begravningar i pastoratet.

Bårtäcke, blått Foto: Enköpings pastorat

Bårtäcke, pastoratet

Ett mörkt blålila bårtäcke, prytt med en knypplad spets. Täcket är vävt i ylle och spetsen är knypplat i lin. Karin Ström, en av medlemmarna i Breds kyrkliga syförening, har vävt och knypplat. Syföreningen har stått för alla kostnader till material.

Kan bokas till begravningar i pastoratet.

Foto: Håkan Mattsson

Bårtäcke, Fjärdhundra

Kista täckt med ett grått bårtäcke. Omkring står sex höga metall-ljusstakar med tända ljus.
Foto: Gudmund Frenskar
Bårtacke Fjärdhundra Kista täckt med ett grått bårtäcke. Omkring höga metall-ljusstakar med tända ljus.
Foto: Gudmund Frenskar
En vit kista med rosa blommor och ett kors av jord.

Begravning

När döden kommer nära är det ofta många frågor som behöver svar. En del svar kan du få i samråd med din församling, präst, musiker och begravningsbyrån.

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

Kyrkogårdsfrågor

Här hittar du information om hur pastoratets kyrkogårdar sköts. Här finns också kontaktuppgifter och mer information om gravrätt, gravskötsel och allt annat som har att göra med kyrkogårdarna.