Hemmaandakt Påskdagen

Psalm 147

Text Matteus ,kapitel 28 verserna  1-20


Bön: ”Herre Jesus Kristus, du har uppstått för att jag ska leva. Hur ska jag kunna fatta det? Hjälp mig att tro på det, och glädjas!”

Kvartettsång: Locus iste, Bruckner

Vilken chockerande vändpunkt! När kvinnorna kommer till graven för att vårda den döde, så möter de inte en död. Han lever. Jesus går före oss. I livet och i döden. Påsken handlar om en väg att gå, med hopp för framtiden. ”Varde ljus” sade Gud inte bara då, när världen skapades. Han säger det igen och igen. Vi ser det nu på påsken.

Inget världsvitt coronavirus eller allvarliga globala klimathot kommer att i grunden göra vår planet öde och tom och mörk igen (1 Mosebok 1:1). Inte ens döden kommer att utsläcka skapelsen. Inte ens vårt personliga liv. ”Jag lever, ni ska också leva”, säger Jesus. Livet blommar på nytt. Vi vet ju det varje vår, när solen värmer på nytt. Blåsippan lyser bland de murkna löven och plötsligt är bofinken där. Det ger också perspektiv på dödens port.

”Daily Telegraph”, en av Englands största tidningar skriver en påskdag så här på sin ledarsida: ”Påsken är det oemotståndliga Hoppets tid. Jesus dog. Det var förutsättningen för att Han skulle kunna besegra döden. Påskdagen är verklig, därför att långfredagen har genomlidits och genomlevts, inte bara då för länge sedan, utan också i vår tid och i våra liv.”

Allt det här ger mod och tillförsikt i osäkra, hotande tider. Vi bärs av Skaparen själv. År 2018 sjöng sångerskan Kamferdrops i Melodifestivalen: ”Solen lever kvar hos dig”. Påskdagens evangelium är, att solen – rättfärdighetens sol, Jesus Kristus – lever kvar hos dig. Han sa: ”Jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Psalmcitat (Sv. psalm 251): ” Var jag går i skogar, berg och dalar, följer mig en vän, jag hör hans röst. Han osynlig är, men till mig talar, talar stundom varning, stundom tröst.”
 Psalm 517

Bön: ”Tack, Herre Kristus, för vad du gjort för oss, för din seger och ditt liv. Tack för att du aldrig lämnar oss. Pris vare dig, O Jesus!” Amen.

Kvartettsång: De böhmiska brödernas påskvisa

Förbön (av Stockholms biskop Andreas Holmberg): I denna oroliga tid sträcker vi oss mot dig i bön. För alla som har ett övergripande ansvar i samhället – regering, riksdag, myndigheter och andra. Ge dem vishet, vägledning och uthållighet och att de visar ledarskap, som strävar efter det gemensamma bästa. Vi ber för alla som arbetar inom sjuk- och hälsovården och alla som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner. Hjälp oss alla att bidra till att sprida omsorg och värme, ljus och hopp. Vi ber för alla som drabbas av sjukdom och för alla som känner oro och ängslan. Ge oss kraft att stödja varandra bortom egna intressen. Uppfyll oss med din helige Ande och hjälp oss visa på den kärlek och solidaritet, som Jesus Kristus visar. Amen.

Bön fader vår 
Fader vår som är i himmelen.
Helgat varde ditt namn.
Tillkomme ditt rike.
Ske din vilja, såsom i himmelen
så ock på jorden.
Vårt dagliga bröd giv oss idag,
och förlåt oss våra skulder,
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro,
och inled oss icke i frestelse
utan fräls oss ifrån ondo.
Ty riket är ditt och makten och härligheten
i evighet.
Amen. 

Välsignelsen:
”Herren välsigne oss och bevare oss. Herren låte sitt ansikte lysa över oss och vare oss nådig. Herren vände sitt ansikte över oss och give oss frid. Amen”

 Psalm 730

Davids Psalm 121


Präst Olle Sjöholm
Musik  Dan Enberg 
Solo Carl Unander-Scharin, körsångare Per Kristiansson, Gunnar Hårdsten, Erik Hagersten

Möja kyrka April 2020