Hemmaandakt Långfredag

Sv. psalm 45
Textläsning Matteus evangelium, Kapitel 27, verserna 32-66
Solosång: It must be so, Bernstein

Vi ser Jesus på korset. Vi ser hans och hela världens lidande.  Han går in i allt lidande, all ångest, allt hat, all förstörelse, all död. Han blir ett med oss och vår livssituation. Det är det vi ser på korset. ”Ecce homo – Se människan!”, egentligen: ”Se hela skapelsen!”. Han dör för oss och hela skapelsen – för att skapa liv.

Vi undrar var Gud är i allt lidande, i all död. Han verkar ju vara frånvarande i just allt det. Var finns Gud i vår virussmittade värld? Jesus ropade själv högt: ”Varför har du övergivit mig?” Men han är där på korset. Det finns inte ett kors, inte ett lidande, inte en ensamhet och övergivenhet, inte ett mörker, inte en död, där han inte finns med.  I Trosbekännelsen står det ”nederstigen till dödsriket”. På engelska och den del andra språk står det ”nederstigen till helvetet (hell)”. Där i det djupaste och värsta är han.

Där vid döden på korset, finns de närmaste samlade, hans mor, hans kära. De kommer först. Men korset förenar och skapar nya gemenskaper. Det hjälper oss att se nya människor och hela mänskligheten som en familj. Vi förs samman och behöver all hjälp av varandra vid hot, lidande och död. Vid hans kors får vi både liv av honom och förenas med varandra.

 Vid Golgatavandringens slut ljusnar det igen. Det ljuset har inget mörker makt med igen. Efter Jesu törnekrona väcks livet igen. ”Corona” betyder ”krona”. Även efter den törnekronan kommer livet åter igen. Jesu sista ord på korset var inte: ”Varför har du övergivit mig?” Hans sista ord var: ”I dina händer befaller jag min ande”.

Dikt av Eva-Marie Lindblom: ”Fem röda rosor för dina sår. Till och med rummet är naket, värnlöst. Vad vet vi om smärta? Vi känner vår egen – omöjligt någon annans. Men du har varit, är, var och en av oss – detta oerhörda. Och människan ler. På kyrkogården trotsar vintergäck snön. Jag ser det nu.”

Sv. psalm 143
Bön: ”Kristus, du som på korset försonade himmel och jord, gör mitt liv till en helhet. Jag tecknar korset över mitt hjärta med en bön om att ditt lidande på korset skall vara mig till läkedom, att din övergivenhet skall öppna kärleken för mig, att du som förlorade ditt hopp, skall ge mig hopp och att din död på korset skall väcka livet i mig. Amen.”

Förbön: Sv. psalm 700:1, (den gamla Litanian)

Bön fader vår 
Fader vår som är i himmelen.
Helgat varde ditt namn.
Tillkomme ditt rike.
Ske din vilja, såsom i himmelen
så ock på jorden.
Vårt dagliga bröd giv oss idag,
och förlåt oss våra skulder,
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro,
och inled oss icke i frestelse
utan fräls oss ifrån ondo.
Ty riket är ditt och makten och härligheten
i evighet.
Amen. 

Välsignelsen: ”Herren välsigne oss och bevare oss. Herren låte sitt ansikte lysa över oss och vare oss nådig. Herren vände sitt ansikte över oss och give oss frid.

Sv. psalm 189:1-3,7

Kvartett och solo: Jesu sju ord på korset, Leijon

Präst
Olle Sjöholm
Musik 
Dan Enberg 
Solo
Carl Unander-Scharin, körsångare Per Kristiansson, Gunnar Hårdsten, Erik Hagersten

Möja kyrka April 2020