Gravstenssäkring / 2019-2020

Gravstenssäkring

Alla gravstenar ska enligt *CGK´s regler klara 35 kg tryck och inte luta mer än tillåtet.

Djurö Möja Nämdö Församling kommer att göra en inventering av samtliga gravstenar på våra tre kyrkogårdar med start 2019 - 2020.

Vem är ansvarig för gravstenen?
Du, som gravrättsinnehavare är skyldig att se till att din gravsten är säker och det är också du som, vid behov, måste bekosta eventuella åtgärder.

När ska det åtgärdas?
Vi kommer att kontakta berörda innehavare efter hand under 2019-2020. I utskicket kommer det att framgå vilka bristerna är och när de ska vara åtgärdade.

Under 2019-2020 genomför Djurö, Möja och Nämdö Församling omfattande gravstenskontroll enligt CGK:s  regler.
Syftet är att trygga att vi har en säker kyrkogård för besökare och personal. Behovet har uppkommit i hela Sverige efter att gravstenar har varit dåligt förankrade, fallit och orsakat allvarliga olyckor.

Testet innefattar tre moment: ett lutningstest (enligt CGK:s tabell), ett belastningsprov (stenen ska klara 35 kg) och en dubbkontroll (stenen ska ha minst två godkända dubbar).

Om akut fara föreligger kan vi bli tvungna att lägga ner stenen eller stötta upp den med en tillfällig lösning tills gravrättsinnehavaren har åtgärdat fastsättningen permanent.
Om vi bedömer en gravsten som osäker kontaktar vi innehavaren med ett brev. Detta arbete kommer att fortgå under 2019 och 2020.
Vi tackar för din samverkan till en kyrkogård med säkra gravstenar.