Brev från biskop Andreas Holmberg till kyrkoherdarna

Vänner kyrkoherdar

Regeringen har idag (16/11) aviserat att allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än åtta personer förbjuds från och med tisdagen den 24 november.
Med anledning av dagens dramatiska, men inte helt oväntade, besked träffades samtliga biskopar i eftermiddag. Vi har samrått och gör gemensamt följande uttalande:

I enlighet med de bestämmelser som förväntas gälla från den 24 november 2020 ger vi följande gemensamma råd och rekommendationer:

Värna den diakonala omsorgen.
Fira gudstjänst på de sätt som är möjliga, digitalt, eller fysiskt med max 8 personer närvarande inklusive medverkande.
Ge fortsatt möjlighet till dop, vigsel och begravning, med max 8 personer närvarande inklusive medverkande – och håll kontakt med de som av olika skäl vill skjuta upp.
Håll kyrkorna öppna, gärna med präst/diakon på plats i möjligaste mån.
Låt kyrkklockor ringa vid gudstjänsttid som en maning till bön.

Dessa råd och rekommendationer gäller hela Svenska kyrkan.
I vårt stift har vi sedan åtta månader samlat på oss mängder av erfarenheter av att ställa om och hitta andra sätt att vara kyrka.
Det är erfarenheter som vi nu får bygga vidare på och utveckla.
Ambitionen att ”ställa om” snarare än att helt ”ställa in”, ska fortsatt vara vägledande för oss.
Under våren erbjöd exempelvis de allra flesta av församlingarna olika former av digitalt utbud: gudstjänster, andakter, grupper, konserter, samlingar.
Det är praktiker vi nu på bred front behöver återuppta för att möta människors behov av hopp, sammanhang, relation och gudstjänst.
Många församlingar utvecklade under våren delvis nya och kreativa former för att värna den diakonala omsorgen.
Det är kunskaper vi får bygga vidare på när reglerna nu skärps ytterligare.

Biskopsmötets råd och rekommendationer är generellt hållna.
Du som kyrkoherde har mandat och ansvar att fatta pastoralt kloka beslut om hur ni lokalt ska gestalta församlingens liv och arbete utifrån råden och rekommendationerna.

Skulle jag foga en sjätte punkt till biskopsmötets råd och rekommendationer så är det följande:
Värna och odla hoppet! Låt oss hjälpa varandra att hålla i och hålla ut för ”Gud har inte gett oss modlöshetens ande utan kraftens, kärlekens och självbesinningens.” (2 Tim1:7)

Gud välsigne dig
Biskop Andreas Holmberg