Foto: ÅM

Biskopsvisitationen

I vår har biskopen i Stockholms stift, Eva Brunne, haft visitation i vårt kontrakt. Här kan man läsa hennes avslutningstal och se bilder från visitationsstämman på Artipelag.

Enligt tradition besöker biskoparna i respektive stift sina olika församlingar med jämna mellanrum för att få inblick deras arbete och förutsättningar. Under ca en månads tid har biskopens medarbetare besökt de olika församlingarna i vårt kontrakt för att få ta del av vårt arbete. Den sista veckan var också vår biskop, Eva Brunne, med att för att föra samtal och få inblick i vår verksamhet.

Onsdag den 14 mars inleddes visitationsveckan med mässa i Djurö kyrka där församlingen körer medverkade. Det blev en fin och stämningsfull gudstjänst. Därefter serverades kaffe i kyrkstugan där husmor Laila dukat upp mackor och frukt. Efter fikat blev det samtal där biskopen och hennes medarbetare ställde frågor för att få bättre förståelse för vår situation i församlingen.

Under samtalet blev det tydligt för biskopen och hennes medarbetare att det är stor skillnad på att vara kyrka i stan och i skärgården. Vi delar problem med andra glesbyggdsförsamlingar; stora geografiska avstånd, små ekonomiska och personella resureser, dessutom med en befolkning som tiodubblas under sommarmånaderna. Just den här morgon var kall och isen låg på flera ställen så många församlingsbor hade fått starta tidigt för att ta sig till Djurö kyrka. Stiftsmedarberatna var mycket imponerade av att så många gjort sig besvär för att delta i gudstjänst och samtal. Biskopen lovade att fundera vidare över vad vi i församlingen kan få för stöd av stiftet, till exempel mer personal på sommaren. Men hon nämde också att det kanske vore bra med en sammanslagning av Djurö-Möja-Nämdö församling och någon av de större församlingarna i kontraktet framöver.

Biskop Eva och kyrkoherde Yvonne Foto: Magnus Aronsson

Biskopsvisitationen avslutades med Mässa för små och stora på Artipelag. Gudstjänsten samlade ca 700 deltagare; kontraktets kyrkoherdar, präster, musiker och övriga medarbetare samt församlingsbor från de olika församlingarna. En stor barnkör sjöng och det hela avslutades med biskopens tal där hon berättade om sina intryck från sitt besök i kontraktet. Efteråt blev det lunch och mingel.

För oss i arbetslaget blev det här mycket trevliga och inspirerande dagar!