Foto: Diana Winqvist

Konfirmation

Nu är det dags för anmälan till konfirmandåret 2023/2024. Läs här om vilka grupper vi erbjuder. Anmäl dig direkt på sidan.

Foto: Linköpings stift

Vad är konfirmation och hur funkar det???

Konfirmationstiden är en möjlighet att få nya vänner, få en bättre uppfattning om vem du själv är, få diskutera frågor som har med livet och tron att göra och hur det är att vara tonåring. Du får åka på läger och göra mycket annat spännande. Vi pratar givetvis också om religion och andlighet, och det på ett sätt som gör att det är du själv som tar ställning till vad du vill tro på.

Livet handlar om så mycket, och under konfirmations-tiden får vi tillsammans upptäcka och diskutera. Vem är jag? Vem är min nästa? Vem är Gud?! Och kan Gud och kyrkan bli något relevant i mitt liv idag?

En del tror att man måste vara religiös för bli konfirmand. Så är det inte. Du är välkommen precis sådan som du är oavsett vad du tror på. Man kan också ingå i en konfirmationsgrupp fastän man inte är säker på om man vill konfirmeras.

Om du inte är döpt, kan du ändå vara konfirmand.
Du döps i så fall under konfirmationstiden.

Du kommer inte att ångra dig!

Foto: Linköpings stift

Vi erbjuder två grupper:

Tisdagsgrupp:
En grupp för dig som vill uppleva nya saker tillsammans med andra och följa en
konfirmationsgrupp under två terminer.
Vi pratar om allt mellan himmel och jord, fikar, firar mässa, åker på läger, upplever nya saker i gemenskap och mycket mer.

Plats: Degeberga församlingshem
Dag och tid: Varannan tisdag (udda veckor) 15.40–18.45. Vi börjar träffen med att fika tillsammans.
Informationskväll: 12 september 18.00- ca 21.00
Läger: Två läger ingår i konfirmand-tiden. Ett på hösten och ett på våren.
Konfirmationsdag: 18 maj 2024 kl. 11.00.
Kontaktperson:
Annarella Hagenfeldt, 044-35 54 52
annarella.hagenfeldt@svenskakyrkan.se

Sommargrupp;
Du får det mesta av din kon-firmationstid förlagd till sommaren.
Vi träffas tre gånger under hösten och en eller två gånger under våren. Under sommaren träffas vi nästan varje vardag under vecka 24-26 med spännande aktiviteter, diskussioner, god mat och mycket annat!
Under denna tid åker vi också på vårt härliga Berlin-läger. Där diskuterar vi det kristna bud-skapet i förhållande till vår his-toria samt upplever en stad med historia och puls.
Tänk också på att om du väljer detta alternativ ska du kunna vara med på alla träffar under terminstid samt under sommar-veckorna. Du behöver också kunna vara med vid de gemen-samma gudstjänsterna. Vi kom-mer att bo på hotell så det är viktigt att du klarar av att det innebär hotellregler med tystnad och lugn.

Plats: Degeberga och Everöds församlingshem
Anmälningsavgift: 200 kr. Anmälningsavgiften återbetalas ej vid avhopp eller bortfall. Minimiantal är 12 stycken och max 20.
Informationskväll: 12 september 18.00-ca. 21.00
Resa: Preliminärt 16-19/6 2024