Vigsel

Bröllop i kyrkan - en fest för livets skull

Att gifta sig borgerligt eller enligt Svenska kyrkans ordning ger samma legitimitet. Men vill ni också ge uttryck för hur äktenskapets resa görs i gemenskap med Gud och genom de löften ni inför vänner och familj ger varandra – då är Svenska kyrkan ett självklart val.

I Dalby församling finns tre vackra medeltidskyrkor att välja mellan

Dalby kyrka

På Romeleåsens västligaste utlöpare ligger Dalby kyrka, Nordens äldsta stenkyrka. Här uppfördes den som en domkyrka, en biskopskyrka, i samband med en ny stiftsindelning i Danmark 1059/1060. Dalbys förste och ende biskop var Egino som kom från Tyskland. Skåne hade således två biskopar samtidigt. Detta varade inte så länge eftersom biskop Henrik i Lund avled 1066/67. Då förflyttades Egino dit och Dalby kyrkas ställning som domkyrka var över.

Hällestad kyrka

Hällestad kyrka ligger i byn Torna Hällestad, några kilometer öster om Dalby och är helgad till Sankt Trinitas, den heliga treenigheten. Kyrkan byggdes ursprungligen på 1100-talet i gråsten med långhus och ett kvadratiskt kor. I samband med den svenska kungen Karl Knutsson Bondes härjningar i Skåne 1452, förstördes troligen kyrkan. Då råkade även Dalby kyrka illa ut och i Lund brändes också flera kyrkor.

Bonderups kyrka

Några kilometer söder om Dalby kyrka ligger Bonderups vackra lilla romanska kyrka, med en milsvid utsikt över slättlandet. Denna kyrka är invigd till jungfru Maria, liksom många andra kyrkor från medeltiden. Närheten till Dalby, som tillsammans med Lund blev det första biskopssätet i Skåne, och genom att Dalby var en av de danska kungarnas centralorter under 1000-talet, gör Bonderups kyrka extra intressant.

I dessa heliga byggnader inlemmas ni i tusenåriga traditioner av bön, sång och musik. Känslan av att känna sig innesluten och omfamnad blir påtaglig. Våra präster, musiker och kyrkvaktmästare delar mer än gärna med sig av sin breda kompetens. Allt för att ni ska känna stöd och vägledning inför såväl planering som genomförande.

Utomhusvigsel

Vid sidan om våra kyrkor kan vi också erbjuda vigsel i Prästgårdsträdgården med utsikt över Lundaslätten. Kanske har ni tänkt att hålla kostnaderna inom rimliga ramar och ordna med eftersitsen själva? I prästgårdsträdgården finns såväl utrymme som en romantisk inramning.

Kostar det att gifta sig i kyrkan?

Att gifta sig i kyrkan är gratis förutsatt att en av er är medlem. Kostnaden i förhållande till smörgåsbordet av kulturell och själslig trygghet är ringa. Medlemskap i Svenska kyrkan kan ses som en investering för livet.

Musik

Fundera gärna över vilken musik ni vill ha. In- och utgångsmusik ingår i vigseln och kostar inget extra. Eventuella solister anlitar ni och betalar för själva. Vi ser helst att ni väljer levande musik och inte inspelad. Våra kyrkomusiker är duktiga och löser det mesta.

Tänk PÅ!

Om ni har ett personligt önskemål som inte finns på några bröllopssajter, vilket är både roligt och utmanande, förutsätter detta god framförhållning. Ta alltid kontakt med tjänstgörande musiker för att diskutera musiken.

Förslag på vigselmusik

> Bröllopsmusik (Gunnar Idenstam)

> Musik vid vigsel (kyrkomusik.se)

Bra att veta

Ni behöver en giltig hindersprövning. Ansök hos Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Lämna hindersprövningen till vår expedition eller till er vigselpräst senast två veckor innan vigseln. Ni behöver två vittnen till vigseln. Kyrkans personal kan ställa upp som vittnen om ni vill. Vi viger även samkönade par.

Bokning

Bianca på pastorsexpeditionen tar emot ditt samtal och hittar den dag och tid ni önskar. Därefter kontaktar tjänstgörande präst er i god tid för planering och samtal.

Tänk på!

Vigslar sker ofta under sommarmånaderna och det är förenat med semestertider så var ute i god tid då det dessutom kan vara en vikarie som tjänstgör.