Om- och tillbyggnad i Björnlunda

Nyhet Publicerad Ändrad

Daga församling planerar att flytta expedition och verksamhet från Kyrkans hus i Björnlunda till Björnlunda församlingshem och gamla pastorsexpedition. Syftet är att minska antalet fastigheter och kvadratmeter för att på så sätt sänka driftskostnaderna och skapa långsiktig hållbarhet samt bättre funktionalitet. En projektgrupp från församlingen har i samarbete med arkitekt Björn Norman tagit fram förslag

Församlingshem och expedition
Församlingshem och expedition föreslås få en ny entré där besökare välkomnas i ett luftigt och ljust entrétorg. Här finns bl a hallrum, WC, städ, väntrum och reception samt dörrar ut till innergården. Församlingshemmet blir i övrigt det samma som tidigare där sammankomster, dopkaffe och minnesstunder hålls och en del verksamhet kommer att bedrivas. Arbetsrum för personal kommer att förläggas till gamla pastorsexpeditionen där även arkivet är inrymt.

Tillbyggnad
Församlingshemmet/expedition föreslås byggas till med 145 kvm i riktning åt väster. Det är framför allt kyrkogårdspersonalen som kommer att använda denna del med en personalentré, WC, arbetsrum för kyrkogårdsföreståndare, omklädningsrum, personalrum och förråd.

Ekonomibyggnader
I dagsläget ligger högar med grus och jord på parkeringen vid församlingshemmet. Här kommer istället materialfack med tak att byggas för att underlätta av och pålastning. Detta ger även en vackrare yta framför kyrkogård och församlingshem. På kyrkogårdens övre del föreslås att garage för traktor, spolplatta och vagnslider/förråd ska byggas.

Gravkapellet
I gravkapellet kommer kistkylar att installeras och rummet iordningsställas.