Vigsel

Ett bröllop kan vara enkelt eller avancerat, litet eller stort, regnigt eller soligt men blir alltid ett minne för livet. Oavsett hur ni väljer att utforma er vigsel och ert bröllop så finns det lite att tänka på. Här hittar du information som är bra att ha med i planeringen.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten följer en speciell ordning som brudparet kan vara med och påverka. Byarums pastorat erbjuder tider för vigsel på lördagar.

För en vigsel krävs en hindersprövning, vilken man ansöker om hos Skatteverket. För en kyrklig vigsel måste dessutom en i brudparet vara medlem i Svenska kyrkan.

Innan vigseln

Boka vigsel

För att boka en vigsel ringer du till församlingsexpeditionen, se kontaktuppgifter nedan. Önskas egen präst/pastor meddelar ni detta vid bokningsförfrågan. Välkommen att kontakta oss.

Vigselsamtal

Inför alla vigslar hålls ett vigselsamtal med präst, då går man tillsammans igenom ritualen och får svar på sina eventuella frågor.

Musik

Information och kontaktuppgifter till kyrkomusiker för att tillsammans planera in- och utgångsmusik, solosånger m.m. finns här.

Kyrkans utsmyckning

Vi har följande möjligheter att möta önskemål rörande kyrkans smyckning inför vigsel:

• I kyrkorna finns det vaser för blommor att sätta i bänkarna, alternativt ljushållare - utom i Svenarum, dock finns fönstervaser att tillgå. Ljus och blommor till dessa hållare/vaser bekostas av brudparet.
  • Vi erbjuder marschaller vintertid utanför kyrkporten och björkar sommartid att smycka vid kyrkporten.
  • Blomblad får inte strös ut i kyrkan.
  • Cocos som alternativ till risgryn får ej användas som alternativ att kasta på brudparet.
    Det missfärgar sten och andra material vid och kring byggnader.
  • Önskemål om övningstillfälle inför vigsel (om det inte sker vid vigselsamtal) sker efter överenskommelse med församlingssexpeditionen och sker företrädesvis vardagar under ordinarie arbetstid.
  • Normalt är kyrkan iordningställd för vigsel en timme före vigselns början.

Att tänka på!

• Undvik att kasta ris på brudparet efter vigseln. Använd istället solrosfrön eller såpbubblor.
  • Glöm inte att göra en hindersprövning hos Skatteverket i god tid innan vigseln. Hindersprövningen är giltig i 4 månader och kan ta ett par veckor att få från Skatteverket. Här finner du blanketten för hindersprövning.

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.