Foto: Josefin Casteryd /Ikon

Förskolor

Svenska kyrkan i Borås har tre förskolor; Änglabacken på Sjöbo, Kyrkbacken i Brämhult och Ansgarsbacken på Dammsvedjan.

På förskolorna möter barnen engagerade pedagoger som har som mål att erbjuda en god omsorg och lärandemiljö utifrån barnets behov och individuella förutsättningar. I alla tre förskolorna är barngrupperna små och personaltätheten hög. På varje avdelning arbetar två förskollärare och en barnskötare. Pedagogerna arbetar med att skapa trygghet och att göra verksamheten rolig och meningsfull för alla barn.

Kristen profil
Förskolorna har en kristen profil. Viktiga byggstenar i förskolornas värdegrund är tron på alla människors lika värde, tillit till den egna förmågan och att visa hänsyn och solidaritet. Viktigt är också att skapa förståelse hos barnen för vårt gemensamma ansvar för den värld vi lever i.

Vi erbjuder en miljö där barnen får vara delaktig i en grupp, känna tillhörighet och gemenskap. Den kristna profilen innebär också att vi ibland besöker kyrkan och pratar och läser om kristna högtider och traditioner. Vi har ett nära samarbete med församlingarnas övriga personal.

Det finns inga religiösa förväntningar på barnen och deras vårdnadshavare. De konfessionella inslagen är alla frivilliga. Vi respekterar alltid barnens val i form av livsåskådning.

Verksamheten på förskolorna regleras av Skollagen och förskolornas nationella läroplan. Borås Stad ansvarar för tillsynen.

Arbetssätt
Leken har en central plats i vardagen på förskolan. Förskolorna har ett temainriktat arbetssätt som ger utrymme åt barnens egen upptäckarlust och förmåga att lösa problem. Barnen får också utveckla förmågan att samspela, kommunicera och reflektera enskilt och i grupp.

Mat från grunden
På varje förskola arbetar en kock som lagar all mat från grunden. Maten lagas i så stor utsträckning som möjligt med ekologiska, kravmärkta eller närodlade varor.

Avgift
Vi tillämpar samma avgift som på de kommunala förskolorna. Avgiftsbroschyr förskolor 2023

Ansgarsbackens förskola

Ansgarsbacken, Dammsvedjan

Ansgarsbackens förskola ligger i Dammsvedjans församlingshem på Nämndemansgatan 7.

Kyrkbackens förskola

Kyrkbacken, Brämhult

Kyrkbackens förskola ligger intill Brämhults kyrka. Förskolan ligger i ett charmigt hus med härliga egna lekytor kring förskolan och med hästar, hagar och skogen nära inpå.

Änglabackens förskola

Änglabacken, Sjöbo

Änglabackens förskola finns i samma byggnad som Kyrkans Hus på Klintesväng 1 intill Sjöbo kyrka. Förutom vår egen härliga, lummiga gård, finns skogmarker precis inpå knuten dit vi gör utflykter. Vi har också en stor gymnastiksal för barn med spring i benen.

Sök en förskoleplats

Antagning görs i mån av plats. Om det inte finns några lediga platser, finns det ett kösystem. Du ansöker om plats på förskolan via:

Borås Stads självservice

Synpunkter på förskolorna
Vi vill ständigt förbättra vår verksamhet och därför är alla synpunkter från barn och föräldrar viktiga för oss. Om du har klagomål ber vi dig följa vår klagomålsrutin. Du hittar klagomålsrutinen här.