Foto: David Grimbeck

Begravningsavgift

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten och avgiften betalas av alla som är folkbokförda i Sverige och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst, oavsett religion.

Det här är begravningsavgiften

Det finns kostnadsfria gravplatser till alla som är folkbokförda i Sverige, oavsett trostillhörighet. Dessa gravplatser finansieras genom en särskild begravningsavgift som alla folkbokförda i Sverige betalar via skatten.

Begravningsavgiften finansierar krematorier, begravningskapell och begravningsplatser. Den går också till lön för personal som arbetar med begravningsverksamheten. Enkelt uttryckt används begravningsavgiften för att se till att alla människor, oavsett tro och samfundstillhörighet, får en värdig behandling när de avlidit.

Begravningsverksamheten är ett samhällsuppdrag som staten har gett Svenska kyrkans församlingar över hela landet, med undantag för Stockholms och Tranås kommuner.

Kyrkorum, präst, kyrkomusiker, vaktmästare och i förekommande fall bärare är kostnadsfritt för medlemmar i Svenska kyrkan. Vill man ha en sång- eller instrumentalsolist kostar det dock extra. Gravplats, gravsättning och kremering betalas genom begravningsavgiften, en avgift som alla betalar via skattsedeln oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Dödsboet, eller anhöriga, står för kostnader som bland annat rör kista, svepning, kistdekoration och transporter.

Detta ingår i begravningsavgiften

Alla folkbokförda i Sverige har rätt till de tjänster som räknas upp i begravningslagen och i denna ingår följande; (9 kap. 6 § begravningslagen)

• gravplats eller motsvarande på allmän begravningsplats under en tid av 25 år
  • gravsättning inklusive gravöppning, återfyllning och iordningställande av öppnad grav
  • transporter från det att huvudmannen övertagit ansvaret för stoftet till dess att gravsättning har skett, med undantag av transport för gravsättning utanför huvudmannens område, om inte transporten beror på ett avtal om tillhandahållande av särskilda gravplatser
  • kremering
  • lokal för förvaring och visning av stoftet
  • lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler

De tjänster som är utan kostnad i den församling där man är folkbokförd är också möjliga att få i en annan församling i Sverige, om tillgången på gravplatsmark tillåter det.

Detta ingår inte i begravningsavgiften

• transport av kista från hem/sjukhus till bisättningslokal (förvaring)
  • kista och svepning
  • dödsannons
  • kistdekoration
  • askurna
  • gravsten

Vill du ha mer information om hur begravningsavgiften fungerar och vad som ingår kan du läsa mer här. Där står det mer om Svenska kyrkans ansvar, vad som ingår och inte ingår i bergravningsavgiften, checklista och förutsättningar för anhöriga samt vad en diakon/präst kan hjälpa till med.

Begravningsombud

Begravningsombud granskar begravningsverksamheten och undersöker bland annat hur begravningar fungerar för de som inte tillhör Svenska kyrkan.

BEGRAVNINGSEXPEDITION

Begravningsexpedition