Foto: Anna Johansson

Begravningsakt

Begravningsakten är en del i sorgearbetet och ett sätt att ta farväl. Alla sörjer på olika sätt och begravningsakten är möjlig att avstå.

Begravningsakten kan ske genom en begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning, en begravningsgudstjänst enligt annat trossamfunds ordning eller genom en akt helt utan religiösa inslag. Om den avlidne valt att lämna Svenska kyrkan vill vi respektera dennes önskan. Begravningsombudet, som är utsett av Länsstyrelsen, företräder och tillvaratar de personers intresse som inte tillhör Svenska Kyrkan.

Begravningsakt enligt Svenska kyrkans ordning
För de som är medlemmar i Svenska kyrkan och betalar kyrkoavgift ingår begravningsgudstjänst enligt Svenska kyrkans ordning. Då får man tillgång till kyrka, präst och musiker utan någon kostnad.

En begravningsakt som utgår från en religion följer en särskild ordning men ofta finns möjligheten att påverka innehållet genom exempelvis musik eller att den avlidnes egna önskningar tillgodoses.

Borgerlig begravningsakt
En borgerlig begravningsakt innehåller inte några religiösa inslag och förrättas av en officiant. Borås Stad har utsett borgerliga begravningsofficianter. Kontakt med begravningsofficianterna förmedlas genom begravningsbyråerna. En borgerlig begravningsakt hålls ofta i kapell men kan äga rum på annan plats.

Bokning
För att boka kapell, bårtäcke, bärare, tid för gravplatsvisning sam tid för gravsättning, kontakta begravningsexpeditionen. Kontaktuppgifter finns längre ner på sidan.

Här finns möjligheten att ladda ner vår beställningsblankett för bokning av begravning, kremation och gravsättning.

Gäller din bokning kyrka, präst eller musiker hänvisar vi till bokningscentralen.

Begravningsakten kan ske i något av kapellen på S:t Sigfrids eller S:ta Birgittas griftegårdar eller i någon av Svenska kyrkan i Borås sju kyrkor. Begravningsakten är inte obligatorisk, man kan avstå från den.

Begravningskapell

Inom Borås pastorat finns det fyra begravningskapell på S:t Sigfrids griftegård och ett kapell på S:ta Birgittas griftegård.

Boråsvy

Kyrkor och församlingshem

I Borås pastorat finns sju kyrkor. Här kan du läsa mer om dem.

Bårtäcken

Vid begravning finns möjlighet att låna bårtäcke som utsmyckning av kistan. Bårtäcket ersätter den kistdekoration av blommor som annars är vanligt förekommande.

Att tänka på vid ett dödsfall

Det finns mycket som behöver göras i samband med ett dödsfall. Kanske har den avlidne egna önskemål om hur begravningen och gravsättningen ska genomföras.

Om begravning - på olika språk

Om begravning riktar sig till alla, oavsett livsåskådning, som har frågor om hur begravningar fungerar i Sverige.

BEGRAVNINGSEXPEDITION

Begravningsexpedition