Foto: Maria Eddebo Persson, IKON

Vigsel

Vigsel kan ske tillsammans med släkt och vänner, men också i det lilla sammanhanget med endast två vittnen, som i kyrkan kan vara kyrkovaktmästare och kantor. Ibland erbjuder vi även drop-in-vigsel.

Att gifta sig är att lova varandra trohet och att leva vid varandras sida.

Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan för att få gifta sig i Svenska kyrkan. Däremot är konfirmation inget krav.

Ni behöver införskaffa intyg om hindersprövning från Skatteverket. En hindersprövning är giltig i fyra månader och ska lämnas till prästen före vigseln.

Foto: Mats Mickelsson, IKON

Dessutom behövs två vittnen under vigselakten.

För vigsel har vi våra kyrkor i BlentarpEverlöv och Sövde samt gudstjänstlokalen i Kyrkans Hus att erbjuda.

För de som önskar en enkel vigsel utan uppmärksamhet lämpar sig särskilt gudstjänstlokalen i Kyrkans Hus.

En vigsel i Svenska kyrkan innefattar följande obligatoriska delar:

• Frågor
  • Löften
  • Ringväxling
  • Förbön
  • Psalmer (minst två stycken)
  • Bibelläsning
  • Välsignelse

Traditionellt sett i Sverige går brudparet fram tillsammans i kyrkan vid en vigsel. Detta symboliserar att kvinnan själv väljer sin man och mannen själv väljer sin kvinna och att de frivilligt och jämställda vandrar till vigseln.

ATT TÄNKA PÅ INFÖR VIGSEL HOS OSS

Foto: Linda Mickelsson, IKON
  • Det är tillåtet att kasta risgryn över brudparet
  • Rosenblad får ej strös ut inne i kyrkan
  • Visa hänsyn till vår personal, era gäster och efterkommande förrättningar och håll utsatt tid!
  • För att se bra och sitta bekvämt rekommenderar vi maximalt antal bröllopsgäster i våra tre kyrkor till:
    Blentarp 100 gäster
    Everlöv 60 gäster
    Sövde 80 gäster

Läs mer på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.