Foto: Magnus Aronson / IKON

Konfirmation

Vem är jag? Vem är Gud? Under konfirmandtiden ges möjlighet att fundera och samtala om livsfrågor och kristen tro, tid att fira gudstjänst och att själv vara med och påverka kyrkans liv.

Hur går konfirmationen till?

I kyrkoordningen står det:

"Konfirmation är en aktualisering av dopet. I ordet konfirmation, som betyder bekräftelse, ligger att dopet har ägt rum och att konfirmationen bekräftar och levandegör vad dopet redan har givit. Ordet konfirmation syftar både på undervisningen och på den avslutande gudstjänsten."

Förr innebar konfirmationen steget in i vuxenvärlden, när pojkarna fick sin första kostym och man på olika sätt fick tillträde till de vuxnas liv. Nu ser vi på våra ungdomar på ett annat sätt. De får en helt annan möjlighet att på egna villkor mogna in i vuxenvärlden.

Foto: Linda Mickelsson, IKON

Kanske kommer du under konfirmandtiden att upptäcka att det finns ett samband mellan frågorna:
"Vem är jag?" och "Vem är Gud?"
Det finns många spännande frågeställningar och möjligheter till att enskilt och tillsammans utforska det här med Gud och kristen tro! Vi har inte svar på alla frågor, och kanske kan vi komma fram till nya frågor tillsammans?

Konfirmandtiden avslutas med en konfirmation med mässa. Ordet konfirmation kommer från latinets confirmare som betyder bekräftelse. Här får du bekräfta ditt "ja" till ditt dop och Gud bekräftar sitt "ja" till dig.

Vänligen kontakta komminister Ann-Louise Hedqvist eller församlingspedagog Cecilia Ranvide om du har frågor kring konfirmationen och/eller vill anmäla dig!

Inte konfirmerad?

Är du äldre än 14-15 år och inte konfirmerad, men intresserad?
Det är inte för sent. Kontakta någon av oss präster.
I samtal med andra vuxna eller enskilt ges du möjlighet att se
närmare på kristen tro och gudstjänstliv.

Läs mer på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.