Foto: Ingela Jönsson

Sövde kyrkogård

ligger vackert belägen på en udde i Sövdesjön.

Gravskick på Sövde kyrkogård

Askgravplats

Askgravplatsen på Sövde kyrkogård innefattar tre grupperingar med plats för 24 askgravplatser per gruppering.

På askgravplatsen gravsätts askurnor och namn på de gravsatta anges på bronsplatta som är monterad på liggande granitplatta (30*30 cm). Varje plats kan rymma två urnor. 25 års avräkningsavtal tecknas i samband med första gravsättningstillfället. För prisuppgift, se Gravskötsel.

Askgravplatsen invigdes år 2007.

Kyrkans personal vårdar askgravplatsen och svarar för all plantering inom denna. Besökare får bidra till smyckning med snittblommor och ljus.

Sedan år 2020 finns även en askgravplats på Sövde kyrkogård med plats för flera urnor.

Observera följande:

• Blommor efter begravningsgudstjänsten/-ceremonin får ej läggas på askgravplatsen!
  • Planteringar, krukväxter och kransar är ej tillåtna!

Askgravplats (en utav tre grupper)
Askgravplats med plats för två urnor, Sövde kyrkogård. Foto: Ingela Jönsson
Askgravplats med plats för flera urnor, Sövde kyrkogård. Foto: Therése Martinsson

Minneslund

På Sövde kyrkogård ligger minneslunden vackert belägen med utsikt över Sövdesjön.

Minneslunden invigdes år 1993.

Kyrkans personal vårdar minneslunden och svarar för all plantering inom denna. Besökare får bidra till smyckning med snittblommor och ljus endast på för detta ändamål avsedd plats.

Sedan hösten 2022 finns även en skogsminneslund som ligger uppe vid gravkullen på Sövde kyrkogård. Det som skiljer från den andra minneslunden är att här strös askan i skogsvegetationen.

Minneslunden är avsedd för ett gravskick av kollektiv och anonym karaktär. Här begravs askan efter avlidna, utan att dess läge markeras.

Observera följande:

• Enskilda gravvårdar eller planteringar är ej tillåtna!
  • Krukväxter och kransar är ej tillåtna!
Minneslund på Sövde kyrkogård
Minneslunden på Sövde kyrkogård. Foto: Ingela Jönsson
Skogsminneslund på Sövde kyrkogård Foto: Patrik Elnertz

Urn- och kistgravplatser

Urn- och kistgravplatser finns på Sövde kyrkogård. Det är gravrättsinnehavaren som ansvarar för att graven sköts och hålls i ordnat skick. Möjlighet finns att teckna grundskötsel- och blomstersmyckningsavtal.

Sövde kyrkogård. Foto: Ingela Jönsson
Redskapsställ på Blentarps kyrkogård

Gravskötsel

Det finns möjlighet att teckna grundskötsel- och blomstersmyckningsavtal.

Blentarps kyrkogård

ligger vid Blentarps kyrka.

Everlövs gamla kyrkogård, sett från ovan.

Everlövs kyrkogård

omfattar den gamla och nya kyrkogården. Dessutom finns en skogskyrkogård.