Gudstjänst i Everlövs kyrka
Foto: Mikael Svensson

Gudstjänst

Vi firar gudstjänst varje söndag och helgdag. Där utöver firar vi stilla mässa några tisdagskvällar under terminstid.

Högmässa

Huvudgudstjänst som till sina huvuddelar firas lika i Svenska kyrkan, anglikanska kyrkan och romersk-katolska kyrkan. Högmässans ordning går tillbaka till dels till den judiska synagogsgudstjänsten som den firades på Jesu tid, dels till den påskalammsmåltid då Jesus instiftade nattvarden. Högmässans huvuddelar är: 1. Inledning, med bön om förlåtelse och avlösning samt kyrie, gloria och laudamus. 2. Ordet, med läsning från Gamla testamentet, episteltext, evangelium, predikan, trosbekännelse, böner och psalmer. Denna del har sin grund i den judiska synagogsgudstjänsten. 3. Måltiden, med tillredelse, nattvardsbönen, Herrens bön, brödsbrytelse, pax och kommunion. Denna del går tillbaka till skärtorsdagskvällen, då Jesus instiftade nattvarden. 4. Avslutning, med välsignelse.

(Ur "Kyrklig ordbok" av Peter Lundborg)

Läs gärna några av våra predikningar och betraktelser från gudstjänster och mässor: Predikningar och betraktelser

Hitta vår sida med böner! Kika efter ikonbilden: Be en bön

Söndagsmässa (kan förekomma dop)

En av ordningarna för huvudgudstjänst med nattvard i Svenska kyrkan. Söndagsmässan är en liturgiskt enklare gudstjänst än högmässan och saknar exempelvis kyrie och laudamus.

Mässa med små och stora

En söndagsmässa där barn och vuxna deltar.

Temamässa

En söndagsmässa med ett specifikt tema, ex. kommenterad mässa.

Stilla Mässa

En mässa som firas på tisdagskvällar i Kyrkans Hus i all enkelhet och stillhet.

Högmässogudstjänst

Huvudgudstjänst i Svenska kyrkan, som till sin struktur följer högmässans ordning, men där måltiden uteslutits.

(Ur "Kyrklig ordbok" av Peter Lundborg)

Söndagsgudstjänst (kan förekomma dop)

En av ordningarna för huvudgudstjänst utan nattvard i Svenska kyrkan.

(Ur "Kyrklig ordbok" av Peter Lundborg)

Gudstjänst med små och stora

En söndagsgudstjänst där barn och vuxna deltar.

Temagudstjänst

En söndagsgudstjänst med ett specifikt tema, ex. vandringsgudstjänst, kommenterade gudstjänst eller musikgudstjänst.

Passionsandakt

Andakt som firas under fastetiden på tisdagskvällar i Kyrkans Hus.

Gudstjänster vi firar i vår församling

Läs mer på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Gudstjänsten

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.