Foto: Magnus Aronson /IKON

Inga övernattningslägenheter kvar

Få tips om var du kan bo i Berlin

I många år kunde man hyra övernattningsrum i kyrkans lokaler. Sedan sommaren 2019 är detta inte längre en möjlighet tyvärr. Rummen används nu bl.a. av Svenska kyrkan som grupprum, lärarrum, samt av församlingens volontärer som bor där. Scrolla gärna längre ner på sidan för att få tips om var man kan hitta boende som besökare/turist i Berlin.

Hur hittar en till kyrkan?

Kyrkan ligger mycket nära tunnelbanestationen Berliner Strasse.

Från flyplatsen Tegel har stängt sedan 2020.

Från flygplatsen BER (Berlin-Brandenburg) tar du buss X71 mot Alt-Mariendorf och stiger av efter ca 18 minuter på tunnelbanestationen U Rudow. Därifrån byter du till tunnelbana och tar linjen U7 mot U Rathaus Spandau och stiger av på U Berliner Str. Därifrån promenerar du (enligt kartan nedan) till kyrkan på ett par minuter.

Från flygplatsen Schönefeld tar det ungefär en timme att åka kommunalt till kyrkan. Ta buss X7 till tunnelbanestationen U Rudow. Byt till tunnelbanelinje U7 (riktning Rathaus Spandau) och åk till hållplatsen Berliner Strasse.

Från Berlin Hauptbahnhof tar man S-bahn till S+U Zoologischer Garten Bhf (Berlin).
Byt till U-bahn linje U9 (riktning S+U Rathaus Steglitz) och stig av vid Berliner Strasse.

Framme vid U7/U9 Berliner Strasse hittar du till kyrkan såhär:
Gå upp där det står Landhausstrasse.  När du kommer upp på gatuplanet ser du copyshopen Blueprint. Runda gathörnet och fortsätt förbi den asiatiska restaurangen och livsmedelsaffären. Sväng höger in på Landhausstrasse vid lampaffären Bärliner Licht. Fortsätt en bit ner på gatan till husnummer 28, en vit entré med svängt glastak och svenska flaggor. Här är kyrkans ingång.

Den som kommer med bil, kan (i mån av plats) ställa den på församlingens parkeringsplats. Meddela vid din bokning om du kommer med bil.
I Berlin finns en miljözon.
Miljözonen är den del av Berlin som ligger innanför den s.k. S-Bahnringen, och Svenska Victoriaförsamlingen tillhör den delen.
Det innebär att alla som kommer hit med bil eller buss måste skaffa en miljöplakett, en Umweltplakette.
Hur får man den? Läs här: Wo bekommt man eine Plakette und was kostet sie? Var får jag en plakett och vad kostar den?