Nu har kyrkostyrelsens beslut om utlandskyrkan kommit

Victoriaförsamlingen kommer finnas kvar

Kyrkostyrelsen har äntligen fattat beslut om utlandskyrkans framtid. Nu kan vi utlandskyrkor äntligen börja planera för framtiden, allt eftersom vi får mer information.

Bl.a. beslutades vilka utlandsförsamlingar som ska finnas kvar, däribland Svenska Victoriaförsamlingen i Berlin, Svenska kyrkan i Hamburg och Frankfurt a.M.

Berlins kyrkoherde blir kyrkoherde i hela Tyskland och Nederländerna

Samtidigt kommer församlingen i München samt församlingen i Nederländerna gå över till att bli s.k. verksamhetsområden. Det innebär att en mobil präst, med bas i Frankfurt a.M. med viss regelbundenhet reser dit för att fira gudstjänster. Victoriaförsamlingens kyrkoherde kommer bli hela Tyskland och även Nederländernas kyrkoherde. En kyrkoherde är en präst som leder all verksamhet i en församling. Kyrkoherden fungerar som en arbetsledare för de andra anställda och jobbar med strategiska frågor och församlingsutveckling. Mer om hur detta kommer att se ut i praktiken vet vi ännu inte. Tidigast börjar denna förändring gälla fr.o.m. år 2024.

Svenska kyrkan finns där svenskar finns i världen, vilket naturligtvis kan ändras. Även de olika ländernas regler och lagar som påverkar möjligheten för Svenska kyrkan att skicka ut präster och andra anställda till det landet påverkar möjligheter att verka där. Därför kommer man i Kyrkostyrelsen fortsätta utreda vart fjärde år (fr.o.m. 2028) var behoven finns, vilka förutsättningar som råder och vad det innebär för utlandskyrkorna.

Victoriaförsamlingen har en stabil framtid

Svenska Victoriaförsamlingen har, i jämförelse med många andra utlandsförsamlingar, en stabil framtid. Vår egna stiftelse äger tomten och våra lokaler. Vi bygger upp en stabilare ekonomi för att på sikt kunna lokalanställa våra präster och betala deras löner. I dagsläget är de nämligen utskickade av och anställda hos Svenska kyrkan i Sverige. Församlingen, de många frivilliga, kyrkorådet och personalen jobbar för att Victoriaförsamlingen ska finnas många år framöver.

Allt eftersom beslut tas och vi vet mer, kommer vi hålla församlingen uppdaterad genom våra kanaler.

Läs promemoria av kyrkostyrelsens beslut i sin helhet här.  Det handlar om församlingarna i Tyskland på sidorna 50-56.

Så här skriver man om Victoriaförsamlingen: "Församlingen har ett rikt gudstjänstliv. Huvudgudstjänst, i regel högmässa, alla sön- och helgdagar i församlingens kyrka. Under veckodagarna hålls middagsbön och på onsdagskvällarna veckomässa. Det finns såväl flera barn- som vuxenkörer som medverkar vid gudstjänster och konserter. Församlingen driver en förskola och har även öppen förskola. Dessa är en viktig del av församlingens barnverksamhet. Det finns syförening, öppen gemenskapsverksamhet med lunch och bibelstudiegrupp. Församlingen anordnar julbasar."