Grupper

Under året kommer många arbetslag, kyrkoråd och studiecirklar på välkomna besök till församlingen. För dessa berättar vi gärna om vår verksamhet och vår historia.

Vi berättar gärna om Svenska kyrkan i utlandet och om vår församlings historia och verksamhet i Berlin i ett föredrag.  Vår församling och de som verkat här har på många sätt lämnat fotspår i vår stads historia, och om dem berättar vi. Föredraget tar 45-60 minuter och om så önskas serverar vi i anslutning till det fika: kanelbulle, kaffe, te och saft (4€/person). Vi är också vana att servera lunch till större sällskap (från 9€/person). Vi tar naturligtvis hänsyn till eventuella allergier.

Föredraget om församlingens historia i Berlin och utlandskyrkan tar vi betalt för eftersom vi har begränsade resurser och det är en viktig inkomstkälla för församlingen. För upp till 20 personer kostar föredraget 100€. För 21 personer eller fler kostar föredraget 150€.

Svenska kyrkan i Berlin är en levande församling med en stor egen verksamhet. Vi kan i viss mån hyra ut församlingssalarna till egna möten och aktiviteter i samband med föredraget.

Vi ser gärna att gästande grupper deltar i våra
lunchandakter 12:00 (måndag till fredag)
veckomässor 18:00 (onsdagar)
och söndagsmässor 11:00.

Berätta om ni kommer i en större grupp till gudstjänsten så att vi kan förbereda med plats. Vi er en liten församling med små lokalresurser och kan inte alltid garantera att alla får plats. (Föranmälan därför viktig för oss.)

Ställ era frågor och boka ert besök hos administratör Amanda Gasser berlin@svenskakyrkan.se

Vill ni äta lunch eller middag i samband med föredraget ordnar Husmor Kerstin Nilsson och hennes team det. amanda.gasser@svenskakyrkan.se

Vår historia

Låt oss ta er med på en spännande resa. I över 100 år har Victoriaförsamlingen funnits i Berlin. Under två världskrig och i spänningen mellan öst och väst till modern tid har Victoriaförsamlingen varit och är en viktig mötesplats för svenskar och tyskar. Följ med på en resa i tiden... framtiden skapar vi tillsammans!

Inga övernattningslägenheter kvar

Få tips om var du kan bo i Berlin