Schwedenheim-Fond

nästa sista ansökningsdag för Schwedenheim-Fond 15 augusti 2024

Ansök om ekonomiskt stöd från nystartad fond

Svenska Victoriaförsamlingen utlyser möjligheten att söka stipendium från den nygrundade Schwedenheim-Fond. Hjälpbehövande personer i Tyskland med svenskt medborgarskap eller av svensk härkomst är välkomna att söka. I dessa svåra tider är det extra viktigt att erbjuda hjälp till den som har det svårt. Vi ber er att sprida informationen om stipendiet till någon som kan behöva hjälp. Det finns två ansökningsperioder varje år, den 15 februari och den 15 augusti. Nästa sista ansökningsdag är 15 augusti 2024. Klicka här för att öppna och ladda ner ansökningsformuläret.

Skriv ut och fyll i formuläret, komplettera med de dokument och handlingar som efterfrågas i formuläret. Skriv under och skicka till: Schwedenheim-Fond, Landhausstr. 26-28, 10717 Berlin.

Dessa tider behöver vi alla varandra, alla behöver en hjälpande hand. Medmänsklighet växer utifrån de små handlingarna som hjälper, stödjer och läker. Svenska Victoriaförsamlingen har möjlighet att ge bidrag till behövande svenskar bofasta i Tyskland.

Medmänsklighet existerar framförallt i enskildas attityder gentemot varandra. Den lever i de små saker vi gör för varandra, den existerar i vår vardag. Så samtidigt som vi här går ut med möjligheten att söka stipendium som hjälpbehövande, så ber vi er alla att fundera ett ögonblick över hur du kan hjälpa din granne som kanske är äldre, en annan svensk som är ledsen över att inte kunna åka hem som planerat eller hen på gathörnet som behöver lite extra hjälp.

Deutsch:
Die Schwedische Victoriagemeinde in Berlin bietet finanzielle Unterstützung für hilfsbedürftige Personen durch dem „Schwedenheim-Fond“ an. Ausschließlich Personen mit schwedischer Staatsangehörigkeit oder Herkunft dürfen einen Antrag stellen.

Das Antragsformular finden Sie hier.

Bewerbungsbogen runterladen, ausdrucken und ausfüllen. Benötigte Dokumentation beifügen und die unterschriebene Bewerbung an: Schwedenheim-Fond, Landhausstr. 26-28, 10717 Berlin senden.  Der nächste Stichtag ist 15. August 2024.

Stichtag: jährlich zum 15. Februar und 15. August.

Historien bakom Schwedenheim/Svenskhem

Stillbild från en film om Schwedenheim/Svenskhemmet

Under 1930-talet ville man ha ett ålderdomshem till församlingen. Man förvärvade en tomt med ett vackert hus på, liggandes vid Fehrbelliner Platz på Briennerstraße 12. Huset renoverades och förseddes med bl.a. rinnande varmt och kallt vatten innan ålderdomshemmet invigdes den 16 juni av legationschefen Arbid Richert. Pengarna för köpet hade insamlats genom Arvid Richerts försorg med hjälp av handelsrådet Vinell och kom i första hand från den svenska storindustrin. Hjälp vid ombyggnadsarbetena och med den ”typiskt svenska” inredningen hade man fått från både tyskt och svenskt håll. ”Svenskhemmet” förvaltades av en stiftelse, i vilken Kungl. Maj:ts minister var självskriven ordförande och kyrkoehrden i Svenska Victoriaförsamlingen självskriven ledamot.
                          Ålderdomshemmets saga blev tyvärr kort: det förstördes under den svåra bombnatten den 22/23 november 1943. Tomten såldes till danskarna som byggde sin Christanskirken där.