Foto: Jenny Hansson

Gravskötsel

För dig som önskar, erbjuder vi mot ersättning, skötsel av graven.

Du som innehavare väljer hur planteringen på gravplatsen ska se ut. Det kan finnas föreskrifter att ta hänsyn till. Kyrkogårdsförvaltningen ger gärna upplysningar om vad som gäller för en aktuell gravplats och vi har även möjlighet att ge råd vid val av växter.

Du får även gärna smycka graven med en lykta, krans, snittblommor osv. Tänk på att lyktor bör tas hem under sommarhalvåret om du har möjlighet, så att de inte skadas av misstag vid skötseln av begravningsplatserna.

För dig som önskar, erbjuder vi mot ersättning, skötsel av graven. Här nedan hittar du information om våra tjänster.

Grundskötsel: Endast gräsputs runt gravsten och rabatt

Kyrkogårdsförvaltningen sköter kyrkogårdarnas allmänna ytor och gravrättsinnehavarna ansvarar för vården av de enskilda gravplatserna.

Förvaltningen har tidigare putsat runt alla gravstenar för att det ska se prydligt ut på kyrkogårdarna. Kammarkollegiet beslutade 2016 att kostnaden för puts runt gravstenar på upplåtna gravrätter inte får tas av begravningsavgiften. Det här betyder att gravrättsinnehavaren själv måste hålla prydligt framför sin sten eller betala för att förvaltningen putsar gräset.

Bälingebygdens kyrkogårdsförvaltning måste genomföra Kammarkollegiets beslut och har från 2021 börja att ta ut en avgift för gräsputsen.

Rabattskötsel: (15 april - 31 oktober) i rabattskötsel ingår grundskötsel, iordningställande av gravrabatt inför vårplantering, jordförbättring, beskärning av perenner, rensning av planterings-och eventuell grusyta och höststädning. Bevattning vid behov ingår. Vid vattenbrist minskas bevattningen.

Planteringspaket: 5 vårblommor, 5 sommarblommor samt 2 höstblommor. Innehållet kan variera. Kan endast beställas tillsammans med rabattskötsel.

Enbart vattning: Om man enbart vill ha bevattning av det man själv planterat är det också möjligt. Vi vattnar då två gånger i veckan vid behov. Vid vattenbrist minskas bevattningen. På helgdagar vattnar vi inte.

Aktuell prislista:

Välkommen att kontakta oss:

Bälingebygdens församling

Bindarvägen 10