Foto: Lena Andersson

Begravning

Begravningen är en akt av kärlek och respekt för den döde. Vi får tacka för vad den människan gett oss.

En av livets stora prövningar är att förlora någon som står en nära. Inför döden är de flesta av oss nybörjare, det är naturligt att vi är osäkra och rädda. Förutom sorg kan många känna en oro över vad som kommer att hända den närmaste tiden. Detta kan vara mer påtagligt när man flyttat utomlands. När vi drabbas av sorg och död reagerar vi med både kropp och själ. Den kan visa sig på olika sätt, och det finns inget rätt eller fel sätt att sörja. Vi behöver förstå och acceptera att vi hanterar vår sorg olika. Den kan visa sig i form av uppgivenhet och förtvivlan över det som aldrig blev sagt eller gjort, kanske vrede över att bli lämnad. Vi kan också känna lättnad, om den som avlidit varit sjuk länge och döden kommer som en befrielse. Hur lång tid man sörjer är också olika.

BEGRAVNINGSGUDSTJÄNST

Det är viktigt att ta farväl, särskilt vid livets slutliga avsked - döden. I begravningsgudstjänsten får vi tillsammans visa vår tacksamhet för vad den avlidna betytt och vi får överlämna honom/henne i Guds händer. Vi får uttrycka vår sorg, få möjlighet att säga farväl och sörja tillsammans med andra.

MINNESGUDSTJÄNST

Minnesgudstjänst är en möjlighet att ha en minnesceremoni för den döde om begravning redan skett.

PLANERA GUDSTJÄNSTEN

Om du önskar en begravning eller minnesgudstjänst i Skandinaviska kyrkan är du välkommen att ta kontakt med kyrkoherden. Tillsammans bestämmer ni en tid för samtal. I detta delar ni tankar om den avlidne och planerar för begravningen/minnesgudstjänsten. Ritualer, seder och symboler i samband med en begravning kan vara till tröst och stöd. I begravningsritualen finns det plats för att på olika sätt uttrycka för sorg och saknad, men också för goda minnen, ljus och framtidshopp.

Om du har frågor kring begravning eller minnesgudstjänst kontakta kyrkoherden.

Telefon: + 357 99 637 655

Email: ayianapa@svenskakyrkan.se