Foto: Daniel Lönnbäck

Kollekt & Swish

Varje söndag tar Aspelands pastorat upp kollekt i gudstjänsten. Du kan ge en gåva både med kontanter och Swish.

Du kan lägga kollekt, betala för soppluncher, kyrkkaffe eller ge en gåva med hjälp av Swish i Aspelands pastorat. Varje församling har ett eget swishnummer.

Om man swishar från söndag till onsdag utan att skriva något meddelande hamnar pengarna automatiskt i kollekten för den veckan. Vill man till exempel betala för en sopplunch så räcker det att man skriver "soppa" som meddelande när man swishar för att vi ska veta var det ska.

Swishnummer till våra församlingar

Hultsfred 123 220 1648

Vena 123 202 0584

Lönneberga 123 645 4060

Målilla 123 166 9241

Mörlunda 123 535 5854

Virserum 123 654 7061

Järeda 123 676 0979

Vad är kollekt?

Kollekt kommer från latin och betyder samla in. Kollekten är en handling i gudstjänsten, där vi ger pengar till ett utvalt ändamål. Det är en solidaritetshandling, där vi delar med oss av det vi har till andra. Till kollekten bidrar var och en efter sin förmåga.

Kollekten tillfaller till exempel ACT (Svenska kyrkans internationella arbete), kyrkans lokala arbete bland de som hamnat vid sidan av samhällets sociala skyddsnät och annan viktig kyrklig verksamhet. Ibland tas kollekt upp till andra organisationer som är till stöd och hjälp för människor. Fråga personal på plats om du vill veta mer.

vad är swish?

Swish är en mobil betaltjänst som används mellan privatpersoner och från privatpersoner till anslutna företag, föreningar och organisationer.

Vill du ansluta dig till Swish kopplar du ditt mobilnummer till ditt bankkonto (Mer info om detta får du av din bank).

Efter att du anslutit dig kan du skicka och ta emot pengar genom Swish till/från anslutna privatpersoner, samt betala till anslutna företag, föreningar och organisationer. Anslutna företag, föreningar och organisationer har unika Swish-nummer som du som privatperson kan swisha till.