Foto: Magnus Aronson/IKON

Dop, vigsel och begravning

Kyrkan finns med vid livets milstolpar. Många av livets högtider äger rum i kyrkan. Vi delar glädjen i dopet, vid konfirmation och när bröllopsklockorna ringer. Och vi delar sorgen i ett sista farväl när någon lämnar livet på jorden.

En bebis i dopklänning och hårband hålls i en mans armar.

Dop

I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Att vi är sedda, älskade och bevarade precis som vi är. Dopet är en vacker och glad tradition som bjuder in till gemenskap.

Vigsel

En kyrklig vigsel är en symbolrik ceremoni, inför Gud och alla vittnen lovar vi att älska och stödja varandra genom livet.

Närbild på en röd ros.

Begravning

Gudstjänsten vid begravningen är en akt av kärlek och respekt för den som är död.

Bokning av dop, vigsel och begravning

Askims församling - församlingsexpeditionen
E-post: askim.forsamling@svenskakyrkan.se

Församlingens kyrkor och lokaler

Dop, vigsel och begravning i Askims kyrka, Mikaelskyrkan och Billdals kyrka bokas via församlingsexpeditionen. I anslutning till kyrkorna finns församlingslokaler som man kan boka för dopkaffe eller minnesstund.