Kyrkor och församlingsgårdar

Välkommen till församlingens tre kyrkor!

Askers kyrka

Om du kommer från Odensbacken och vill åka till Askers kyrka, svänger du av till höger ut på väg 52. Tittar du till vänster ser du kyrktornet sticka upp högst uppe på kullen. Sväng alltså vänster vid skylten, där det står Askers by. Sannolikt byggdes den första kyrkan här redan på 1200-talet. Den kyrka som nu står på platsen är i stort sett från 1768, med undantag för tornet som tillkom 1858 och fick ersätta den klockstapel som fanns innan.
Kyrkan är nyligen renoverad och återöppnades våren 2017.

Askers församlingsgård

Denna lokal är just nu stängd.

Strax intill Askers kyrka ligger församlingsgården där samlingar hålls för både liten och stor. Fullt utrustat kök och sittplatser för ca 80 personer i stora salen. Det finns också en "lilla salen" som bla. används till sammanträden och syföreningen. På källarplanet har barn och ungdomsverksamheten sina lokaler. Där finns plats för både bus, kreativitet och allvar.

LILLA KAPELLET

Lilla kapellet

På Askers kyrkogård finns ett litet kapell med plats för ca 40 st. Kapellet har en enkel inredning och används för mindre samlingar som tex. veckomässa. Men även mindre begravningar, dop eller vigslar går bra att ha i detta kapell.

Lännäs kyrka Foto: Anneli

Lännäs kyrka

Om du kommer från Odensbacken och vill åka till Lännäs kyrka svänger du vänster ut på väg 52. När du åkt en bit ser du en rosa kyrka på vänster sida av vägen. Sväng vänster där det står Segersjö.
Lännäs kyrka byggdes 1777, men tornet är från 1200-talet. I Lännäs finns en av Närkes äldsta kyrkklockor, lillklockan, som torde härstamma från 1200-talet. Färgen på kyrkan är rosa vilket är ursprungsfärgen. Det kommer sig av att när man första gången putsade kyrkan på utsidan blandade man öveblivet tegel i putsen.

Klockargården i Lännäs
Klockargården, Lännäs

Klockargården

Bredvid kyrkan ligger vårt församlingshem som går under benämningen Klockargården. Det stod färdigt 2009. Där finns stor entré med toaletter och gott utrymme för ytterkläder, fullt utrustat kök, stor sal med plats för ca 80 personer och ett mindre rum med plats för lek och mindre samlingar.

Brevens kyrka

Kyrkan ligger i Brevens bruk ca 2 mil från Odensbacken. Kyrkbyggnaden uppfördes 1840-1842 i empirestil och bekostades av dåvarande bruksägaren. Kyrkan är orienterad i nord-sydlig riktning, med ingången i norr och altaret i söder. Tornet på kyrkan har platt tak med ett staket runt om. På Kristi himmelsfärdsdags morgon brukade Brevens egen blåsorkester, enligt tradition, stå på tornets tak och spela. Numera spelar orkestern framför kyrkan, av säkerhetsskäl.  Efteråt är det andakt i kyrkan.