Act

Nyhet Publicerad Ändrad

Act Svenska kyrkan kämpar för varje människas rätt till ett värdigt liv. Tillsammans gör vi arbetet möjligt.

Vi lever alla under samma himmel och har samma rättigheter. Men tyvärr ser verkligheten inte ut så. Just nu är 135 miljoner människor i akut behov av humanitärt stöd. Bakom varje siffra finns en människa.​

Act Svenska kyrkan är tro genom handling. Vi arbetar långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor. Och bärs av visionen om en växande folkrörelse. I Sverige finns vi med tusentals engagerade runt om i församlingar och stift. Globalt har vi ett antal utsända medarbetare och samarbeten med lokala kyrkor och gräsrotsrörelser.

- Vår uppgift är att bygga ihop samhällen – i en tid av polarisering – och vi har kraft att mobilisera för att lyckas, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

Läs mer om Act och deras arbete