Charlotte Mackenrott ny kyrkoherde

Nyhet Publicerad Ändrad

Kyrkorådet i Arvika pastorat har utsett Charlotte Mackenrott till ny kyrkoherde för Svenska kyrkan i Arvika. Charlotte efterträder Mattias Kareliusson som blir kyrkoherde i Forshaga Munkfors församling.

- Vi är mycket nöjda med rekryteringen av Charlotte, hon kommer med lång och gedigen erfarenhet från kyrkans alla led. Med Charlotte får vi in en stark, målmedveten, lyssnande och inspirerade kraft som kan föra kyrkan framåt och säkerställa våra församlingars utveckling, säger Johnny Blomquist som är ordförande i kyrkorådet.

Charlotte har under det senaste ett och ett halvt åren varit biträdande kyrkoherde och församlingsansvarig präst i Glava församling. Innan tjänsten i Glava hade hon uppdraget som chef på pastorala enheten, på Stiftskansliet i Karlstad stift, samt under fyra år arbetat med gudstjänstutveckling på Stiftskansliet. Därförinnan var hon Kyrkoherde gamla Glava pastorat. Charlotte är 53 år och hon prästvigdes 1991 för Karlstad stift.

Charlotte ställer gärna upp på en intervju. Hon är för närvarande på ett läger som varit inplanerat sedan länge och kan därför vara lite svår att nå men lämna gärna ett meddelade så ringer hon upp så fort hon kan.

Charlotte tillträdde sin tjänst 15 januari.