I bilden ser vi en grusgång som går förbi en kyrka, vi ser bara lite av grunden.
Foto: Karina Dahlin

Miljö

I Aneby pastorat arbetar vi aktivt för att förbättra vår arbetsmiljö, våra besökares upplevelse samt att bevara vår vackra natur och miljö.

Detta gör vi genom att använda oss av färre kemikalier när vi arbetar ute på kyrkogårdarna. Vi använder oss av eldrivna trimrar och häcksaxar och enbart miljöbensin i våra gräsklippare och lövblåsar. I arbetet att skapa en fossilfri begravningsverksamhet arbetar vi aktivt för att byta drivmedel och använda oss av mer batteridrivna maskiner. Vi använder oss av manuell ogräsrensning vilket gör att ogräset ibland leder kampen eftersom vi har kilometervis med både grusgångar och häckbäddar som behöver rensas.
Vi försöker att sortera i olika fraktioner på kyrkogårdarna och det finns behållare för batterier, brännbart och komposterbart. Under våren ställer vi ut tillfälliga behållare för granris och gravdekorationer. Vi har ett gott samarbete med Aneby kommun som hjälper oss att ta tillvara och återvinna så mycket som möjligt av vårt avfall.

Sedan februari 2018 är pastoratet diplomerat i fas ett enligt Svenska kyrkans miljödiplomering. I slutet av 2020 blev vi diplomerade i fas 2 och miljöarbetet pågår ständigt. Här hittar du mer om Aneby pastorats miljöarbete och miljödiplomeringen.

I pastoratet försöker vi återbörda så mycket av näringen som möjligt till markerna, det gör vi genom att klippa ned gräsklippet istället för att samla upp det. Allt material som samlas in under höst- och vårstädningen komposteras i våra komposter och sedan återbördas det som jord på våren när vi fyller igen sättningar och håligheter i gräsmattorna.