Foto: Anett Olsen

Marbäcks kyrka

Marbäcks kyrka började byggas på senare delen av 1100-talet , den bestod då av långhus och kor av sten. Under 1400-talet tillkom sakristian och tegelvalven. 1671 och 1698 utbyggdes kyrkan med korsarmar av trä. 1913 återuppfördes de, då i sten. Kyrktornet byggdes 1879.

Mäster Amund har troligen dekorerat de kryss valv som finns i kyrkan. Altartavlan framställer Nattvarden, Golgata, Uppståndelsen och Himmelsfärden. Den är målad av Fritzberger 1684. Predikstolen härrör från 1600-talet. Dopfunten är ritad 1961 av George Trapp i Gränna.

ANTAL PLATSER
Marbäcks kyrka rymmer 150 personer.

Ta en digital rundtur

Nyfiken på hur kyrkan ser ut? Klicka dig runt och upptäck kyrkan inifrån.

Kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen som sköter om kyrkogården och ansvarar för begravningar  har öppet tisdag-torsdag kl. 10-12.  Du når dem på 0380-412 25  (knappval 2).

Vill du besöka oss så finns vi i Vita huset/vaktmästarhuset, norr om kyrkan i Aneby.

Gravskötsel och övriga tjänster

Gravplats och gravskick

Ett litet utomhusdop i vintertid vid ett öppet vatten.

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Marbäcks dopklänningar

Marbäcks kyrka har tre klänningar. Den nedre finns det två likadana av.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.