Någon vattnar blommorna på en grav.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Gravskötsel och gravskötselsavtal

Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder dig som önskar avtal om gravskötsel. Kanske bor du långt undan eller inte själv har möjlighet att plantera på kyrkogården?! Avtal om gravskötsel kan tecknas för ett eller tre år i taget och finns i två olika nivåer.

Gravskötsel och tjänster

Kyrkogårdsförvaltningen i Aneby pastorat erbjuder två nivåer av gravskötselsavtal:

Nivå 1
Pris för 1 år: 1100 kr
Pris för 3 år: 3200 kr

I nivå 1 ingår grundskötseln samt plantering av vår- och sommarblommor. Beroende på väderleken så är sista planteringsdag för vårblomorna första maj och sommarblommorna ska planteras innan midsommar.

Nivå 2
Pris för 1 år: 1350 kr
Pris för 3 år: 3750 kr

I nivå 2 ingår grundskötseln, vår- och sommarplantering samt en vinterplantering.

I grundskötseln ingår:

Hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick genom vårstädning, putsning och rensning av rabatt, krattning, klippning av gräsyta, ogräsrensning i grusyta, riktning av gravvård.
Klippning av häck inom gravplats, beskärning av växter, byte av jord innan sommaren, gödsel, bevattning, bortplockning av vissna blommor i vas samt ristäckning.

Ovriga tjänster:

Stentvätt

Normalstor sten: 600 kr
2 normalstora stenar inom samma gravplats: 800 kr

Övriga arbeten

600 kr per påbörjad arbetstimme

Planteringslådor

Köp och montering av planteringslåda: 1000 kr
Planteringslåda: 500 kr
Begagnad planteringslåda: 250 kr
Montering av planteringslåda: 500 kr

Gravrättsförlängning 15 år

Avser båda enkel och dubbelgrav: 800 kr
När din gravrätt går ut får du ett brev med erbjudande om förlägning från Kyrkogårdsförvaltningen. Du har då möjlighet att förlänga denna med 15 år.