Bredestads kyrka
Foto: Aneby pastorat

Bredestads kyrka

Delar av Bredestads kyrka uppfördes på 1100-talet. Vid utgrävningar har fynd av trästolpar gjorts. Det har alltså funnits en ännu äldre kyrka av trä på platsen, innan stenkyrkan byggdes på 1100-talet.

S:t Laurentius är kyrkans skyddspatron. Det nuvarande tornet uppfördes på 1600-talet. Långhuset byggdes till under 1700-talets första hälft. Kyrkan har ett triumfkrucifix från 1200-talet och ett från 1300-talet.

Predikstolen med baldakin är från år 1648. Den södra väggen har två skulpturer föreställande S:t Mikael från ca. 1200 och den andra aposteln Johannes. En av ljuskronorna är från tidig medeltid. Storklockan är omgjuten 1778, lillklockan är från 1813.

Kyrkan äger även en kalk som är en gåva av den kände psalmdiktaren Samuel Hedborn 1833. Brudkronan från 1700-talet är mycket vacker och används forfarande.

ANTAL PLATSER

Bredestads kyrka rymmer 150 personer.

Ta en digital rundtur

Nyfiken på hur kyrkan ser ut? Klicka dig runt och upptäck kyrkan inifrån.

Kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen som sköter om kyrkogården och ansvarar för begravningar  har öppet tisdag-torsdag kl. 10-12.  Du når dem på 0380-412 25  (knappval 2).

Vill du besöka oss så finns vi i Vita huset/vaktmästarhuset, norr om kyrkan i Aneby.

Gravskötsel och övriga tjänster

Gravplats och gravskick

Ett litet utomhusdop i vintertid vid ett öppet vatten.

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.