Närbild på guldfärgade kugghjul i ett urverk.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Årets högtider

Inom kristendomen finns det många högtider. Kristendomens viktigaste högtider är jul, påsk och pingst. De flesta av årets högtider kretsar kring händelser i Jesu liv, men det finns också högtider som lyfter fram helgon, martyrer och apostlar.

En adventsstjärna lyser i ett fönster.

Advent

Adventstiden är en glad tid när vi väntar på att fira att Jesus föddes. Ordet advent betyder ankomst – vi väntar på någon som ska komma. Läs mer om advent och vad bibeltexterna i kyrkan handlar om under adventstiden.

Mittgången i en fullsatt kyrka. Längst fram står en kyrkokör i julkläder mellan två julgranar och sjunger.

Välkommen i jul

I en orolig tid får vi fira julens mirakel tillsammans. Kyrkan är öppen och du är välkommen, precis som du är.

En julkrubba.

Trettondedag jul

Tretton dagar efter jul firar vi att österländska stjärntydare hittade vägen till Jesus i Betlehem. De kom för att hylla Jesus med guld, rökelse och myrra.

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

Solnedgång mot en kal kvist.

Stilla veckan och påsk

Stilla veckan och påsk rymmer ett drama med vänners svek, maktens grymhet och Guds ingripande. Händelserna förändrade livsvillkoren för all framtid.

Kristi himmelsfärd

På Kristi himmelsfärds dag lämnade Jesus jorden efter den fyrtio dagar långa uppståndelsen. Han lovade att alltid vara närvarande hos oss, men på ett annat sätt. Kristi Himmelsfärds dag firas ofta med gudstjänst ute i naturen.

Fönsterglasmålning av en vit duva mot gul bakgrund.

Pingst

Pingsten är den heliga Andens högtid. En högtid där vi blir påminda om att Gud finns både mitt bland oss och inom oss. Den heliga Anden är Guds osynliga närvaro.

Närbild på vete på en åker.

Trefaldighetstiden

Trefaldighetstiden är veckorna mellan pingst och domssöndagen i november. Trefaldighetstiden handlar om att lära känna Gud och växa som människa.

Texter för varje helgdag

kyrkoårets kalender har varje söndag och helgdag ett eget namn och ett eget tema. Tre olika bibeltexter och en psalm ur psaltaren i Bibeln hör till varje söndag. Bibeltexterna berättar bland annat om Jesus liv, död och uppståndelse.

På bloggen Tankar inför helgen funderar präster utifrån kommande söndags texter.