Foto: Karin Dahlin

Aneby kyrka

Aneby kyrka är den nyaste av våra kyrkor och består på sätt och vis av två kyrkor. Den gamla delen invigdes 1958 och används numera som församlingssal. Den nya kyrksalen invigdes 1997 har med sin åttakantiga form en unik och varm atmosfär.

Utanför huvudingången till den nya kyrkan finns det något så uikt som en dopgrav.  Det finns inte många av dem i Svenska kyrkan men här finns alltså en.

Övriga lokaler

I anslutning till kyrkan finns barntimmeslokaler, expedition, konferensrum och rum för enskilda samtal. I huset finns även pastoratets expedition och personalens kontor.

Antal platser

Aneby kyrka rymmer 150 personer fördelat på kyrksal och kyrktorg och i församlingshemmet finns det plats för 150 personer.

Ta en digital rundtur

Nyfiken på hur kyrkan ser ut? Klicka dig runt och upptäck kyrkan inifrån.

Kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen som sköter om kyrkogården och ansvarar för begravningar  har öppet tisdag-torsdag kl. 10-12.  Du når dem på 0380-412 25  (knappval 2).

Vill du besöka oss så finns vi i Vita huset/vaktmästarhuset, norr om kyrkan i Aneby.

Gravskötsel och övriga tjänster

Gravplats och gravskick

En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Anebys dopklänning

Finns i två storlekar

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.