Foto: Ann-Sofie Nilsson

Byggandet av kyrkan

När man 1847 bestämde sig för att bygga en ny kyrka i stället för att reparera den gamla var det besvärligt att bestämma var den skulle ligga. Det var många turer fram och tillbaka. Hur den skulle se ut var lättare. Ritningarna gjordes redan 1847 och godkändes 1850 av kung Oscar I. Det dröjde till 1851 innan man hade samsats om var kyrkan skulle ligga.

Byggmästare Pettersson började lägga grunden den 20 maj 1853. Stenen till kyrkan bröts på Klockaregårdens ägor. Gårdarna i församlingen fick lämna in virke till kyrkbygget, det som behövdes utöver detta köptes in. 28 april 1856 påbörjde man arbetet med själva kyrkobyggnaden och den 14 december samma år, tredje söndagen i advent, hölls den första gudstjänsten i den nya kyrkan. Veckan efter står det i pålysningarna: "Församlingen erinras om att iakttaga all möjlig ordning i detta nya tempel".

Under arbetets gång ändrade man lite i den godkända ritningen, dels för att spara in på konstnaden och dels för att få tillräckligt med ljus i kyrkan. Bland annat slopade man fönster i koret, som gjordes halvrunt, samt sex fönster på varje långsida. Dessutom två halvfönster på läktaren. Läktartrappan flyttades in i själva kyrkan för att undvika störande spring ut och in under gudstjänsterna. Glaset till fönstren tillverkades av Gyllenfors glasbruk. Målningsarbetena gjorde målaremästare Peter Byman, Tokarp. Hela kyrkan målades vit med ganska mycket guldförgyllning. Man flyttade över spiran, globen och korset, från den gamla kyrkan och man beslöt att guldförgylla den, men när priset skulle bli 200 riksdaler ändrade man sig och beslöt att måla dem med svart färg. Först 1892 lät man guldförgylla glob och kors.

Morins predikstol fick också sin plats i den nya kyrkan naturligtvis, men utan trapp och trappräcke. 1500-tals dopfunten plockades fram igen, man fogade samman delarna med ett trästycke. Inte förrän 1925 fick den sitt nuvarande utseende.

På våren 1857 avslutades arbetet at byggmästaren och besiktningen utfördes den 9 juli 1857 av major Axelsson på Gyllenfors. Kyrkan är 40 meter lång, 18 meter bred och 12 meter hög.

Den 14 september 1861 invigdes kyrkan av biskop H. G. Hultman i samband med visitation av pastoratet. Lagom till invigningen fick församlingen sin första kyrkorgel. Den var byggd av orgelbyggare F. Andersson, Stockholm och kostade 3450 Riksdaler. Orgeln hade 8 stämmor. Orgeln som finns idag i kyrkan är byggd 1972 av Olof Hammarberg, Göteborg och har 26 stämmor.