Instrument, kyrksilver och textilier

Instrument

I samband med den omfattande renoveringen av Christinae kyrka 1984–1987 byggdes två nya orglar av Magnussons orgelbyggeri. Man tillvaratog fasad och pipmaterial från den tidigare orgeln av Åkerman och Lund 1890 samt pipmaterial från Magnusson-orgeln från 1930.

Kororgeln har fyra stämmor med bihängd pedal. Läktarorgeln har 35 stämmor fördelade på två manualer och pedal och är spelbar från kororgeln. Med hjälp av en inbyggd dator kan man förprogrammera drygt 4000 kombinationer (ljudinställningar).

I kyrkan finns också en förnämlig Steinwayflygel, inköpt 2006

Kyrksilver och textilier

I kyrkans samling av silver finns många vackra föremål. En kalk och en patén kommer från Anna Dorothea Grahls verkstad i Alingsås är 1778. Hon var landets enda kvinnliga silversmed i äldre tid och var verksam i Alingsås under tiden 1777–1787.

En annan kalk av silver tillverkades 1738 av medel som den tyska församlingen lämnat efter sig vid uppbrottet från manufakturverket i Alingsås. Runt kalkens fot står ingraverat: ”Er führt mich zum frischen Wasser och erquicket meine Seele” (Han låter mig vila vid lugna vatten, han ger mig ny kraft).

En ornamenterad vinkanna från 1600-talet och en liten oval oblatask från år 1742 är gåvor som skänktes till församlingen av Jonas och Hedvig Elisabet Alströmer år 1757.

Kyrkans silversamling innehåller också en patén och en oblatask från Bertil Berggrens ateljé i Stockholm 1962 samt en dopskål, sex ljusstakar och ett altarkors med infattade bergkristaller och syntetiska rubiner från samma ateljé. Kyrkans mässkrudar och antependier är av yngre datum. De flesta kommer från Agda Österbergs ateljé i Varnhem åren 1929–1930 och 1968, andra från Ingrid MjörneMichelsens textilverkstad i Alingsås 1969.

Två mässkrudar och stolor från 2000-talets början av Eva Bengtsson finns också bland textilierna.