Resor när och fjärran

Text: Katarina Sandström Blyme

När äger konfirmationen rum?
- Pingstdagen 27 maj blir det konfirmationsmässa i Rystad kyrka.

Hinner ni något mer?
- Ja, på söndagen gör vi en utflykt till domkyrkan i Luleå. Det känns häftigt, den är Sveriges nordligaste domkyrka.

Vad ska ni göra?
- Vi bor på stiftsgården där vi ska förbereda redovisningen och konfirmationsgudstjänsten. Redovisningen i år handlar om bland annat Frälsarkransen som vi arbetat mycket med.

Varför åker ni till Skellefteå?
- Förra året reste vi med konfirmanderna till Rom. Inför årets resa tyckte vi det var det dags att resa lika långt - fast norrut. Då blev det Skellefteå. Både jag och Ulf (Söderberg,präst, red anm) har bott i trakterna och har en del kontakter, säger konfirmandledare Linda Lagnestam.

Nyligen kom studiecirkeldeltagarna i Samlan hem från sin Romresa. Linghemskonfirmanderna har besökt Klara kyrka i Stockholm. Lördag 12 maj åkte över 200 barn och föräldrar till Eskilstuna Zoo. Vecka 20 reste pilgrimskonfirmanderna från Askeby till Trondheim och Samlankonfirmanderna till Skellefteå.