Våra verksamheter

Vill du äta lunch tillsammans med andra, vill du prata om Gud eller träffa andra nyblivna föräldrar? Detta är exempel på några av de verksamheter som vi erbjuder i församlingen. Läs mer om våra verksamheter nedan. Vi välkomnar alla till oss!

Gudstjänster

Nattvarden står uppdukad på altaret.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Välkommen att fira gudstjänst med oss.

Varje söndag firar vi gudstjänst tillsammans med församlingen. Eftersom vi har två kyrkor, en i Åkers styckebruk samt en i Länna firar vi två gudstjänster varje söndag. Den ena gudstjänsten som firas vanligtsvis vid klockan 11.00 är en högmässa och den andra gudstjänsten som vanligtsvis firas 15.00 är en mässa.

Vad är en gudstjänst?

I den bibelbok som kallas Apostlagärningarna kan vi läsa om den kristna kyrkans första tid. Där står att de troende ”deltog troget i apostlarnas undervisning och den inbördes hjälpen, i brödbrytandet och bönerna” (Apg 2:42). Sedan första början har alltså kristet folk samlats för att i gemenskap ta del av undervisning och tillbedjan, det vi idag vanligen kallar gudstjänst.

I gudstjänsten samlas det kristna folket i bön, lovsång, tillbedjan och brödsbrytelse. Den är ett möte och en kraftsamling från vilken vi sänds ut för att göra tjänst för Gud i vardagens liv. Varje människa kan möta Gud när som helst och var som helst i enskild bön men det finns en kraft i att i ritens språk och handlingar möta Gud tillsammans.

En liten flicka sitter på golvet med en leksak i handen framför en vuxen.

Barn

Vi erbjuder flertalet olika verksamheter för barn i olika åldrar. Välkomna!

En grupp ungdomar håller om varandra i en ring.

Ungdom

Verksamheter för våra ungdomar

Två äldre damer samtalar vid matbordet.

Vuxen

Verksamheter för våra daglediga i församlingen

En orkester och en blandad kör framför musik i Uppsala domkyrka under ledning av en kvinnlig dirigent.

Musik och körer i församlingen

Vi har blandade konserter och körer att delta i

Ogräs har växt upp i sprickorna mellan stenplattorna.

Rörelse, stillhet och livsfrågor

Följ med på vandring, finn stillheten eller samtala med andra kring livet och tron.