#ENVARMARESTAD

Halsdukskampanjen blev starten för en ny träffpunkt

Var du en av dem som hittade en fint hopvikt stickad halsduk på stan morgonen den 14 januari när du var på väg till jobbet? Eller så läste du kanske om den spännande gerillakampanjen som vi
deltog i i media?

En iskall januarinatt smög vi ut för att placera ett antal handstickade halsdukar runt om i Adolf Fredriks församling.
Tanken var att någon som frös skulle hitta den och kunna värma sig med den. På varje halsduk satt en etikett där det stod:
’’Det är vinter i Stockholm. Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad. Den är handstickad just för dig. Ta den. Varsågod.’’

Halsdukskampanjen #En varmare stad startades efter att kommunikatörerna i stiftet fick inspiration från Luleå församling som redan utfört en likadan kampanj året innan. Alla var rörande överens om att just en sådan kampanj borde utföras i vår huvudstad där behovet av värme är så stort.

Över fyrtio församlingar runt om i Sverige har deltagit i kampanjen som har budskapet:
’’Det blåser kallt både bildligt och bokstavligt i vårt samhälle, men det finns många människor som står upp för medmänsklighet och värme. Halsdukarna är en symbol för att vi alla kan bidra till en varmare stad.’’

Så föddes vår nya träffpunkt, Stickcaféet, som äger rum varje torsdag kl. 13 i Församlingslokalen. Det är rörande fint att se att så många vill vara med och göra en välgörande insats! Nu fortsätter stick- caféet med nya stickprojekt. Just nu är det några som är med och handarbetar fram små tossor som församlingen kan erbjuda till de barn som döps i vår kyrka. Givetvis är en välkommen att sticka vad en vill och vi stickar på drop-in basis.

Det fikas och småpratas i sofforna på stickcaféet. Ibland sitter alla tysta och då hörs bara det hemtrevliga klickandet från stickorna som rör sig mot varandra. När jag frågar vad de tycker är bra med att träffas på det här viset får jag till svar att,
– Det är underbart att vi tar upp den här hantverkstraditionen! Det är en fin träffpunkt för alla.
En annan deltagare tycker att det är skönt att en kan välja att sitta tyst i sin egen värld eller prata och umgås om en vill. Alla är överens om att träffpunkten fyller en jätteviktig funktion,
– Det är viktigt när man är äldre att komma ut och träffa andra människor för att inte känna sig ensam och så att man kommer igång!

Text: Anna Johanna Blom