Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är församlingens högsta beslutande organ och utses genom kyrkovalet vart fjärde år. Kyrkofullmäktige bestämmer ramarna för den verksamhet som finns nära dig. Till exempel vilken verksamhet för barn och unga som ska finnas i församlingen, eller hur kör- och konsertverksamheten ska se ut.Röstberättigade är alla församlingsmedlemmar som fyllt 16 år. Församlingsmedlemmar har rätt att närvara vid fullmäktiges sammanträden. Tider för när kyrkofullmäktige sammanträder hittar du här eller på affischer a i församlingslokalerna. Protokollen är offentliga och finns tillgängliga på pastorsexpeditionen.

Valresultat Kyrkofullmäktige 2022

Här presenterar vi ledarmöter och ersättare för perioden 2022-01-01 - 2025-12-31

Bild från kyrkomötet. På duken längst fram visas texten Votering.

Så styrs Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som styrs av förtroendevalda tillsammans med biskopar, präster och diakoner. Här kan du lära dig mer om hur Svenska kyrkan organiseras och hur beslut fattas.