Dopet visar Guds villkorslösa kärlek- gud älskar dig precis som du är.

Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj – den världsvida kyrkan.

Du ger ditt barn en tillhörighet där det blir en del av något större, både Svenska kyrkan och kyrkan över hela världen. Det blir en plats att börja leta efter sin andliga utveckling för ditt barn.

Visste du att dopet inte kostar någonting? Präst, musiker, vaktmästare och kyrka ingår och du kan döpa ditt barn i valfri församling. Det går bra att döpa sitt barn även utan att vara medlem i Svenska Kyrkan.

Alla får döpas – åldern spelar ingen roll. Förr i tiden döptes barn så snabbt som möjligt, oftast bara ett par dagar gammal, men idag döps de flesta mellan 4-8 månader. Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Du behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som bara är att ta emot. Den som döps blir i och med dopet medlem i Svenska kyrkan och får ta emot nattvarden.

Hur vill ni ha ert dop?
Dopet kan se ut på många olika sätt. Kanske vill du ha många vänner och hela familjer samlade och avsluta med en stor fest? Eller så har du inte tid med så mycket planering utan väljer att ha ett lite mindre enklare dop. Ni kan välja att ha ert dop i samband med någon av våra gudstjänster eller i en egen ceremoni.

så här bokar du ett dop

Bestäm datum och tid för dopet i god tid. Ha ett extra datum i reserv, ifall det första är upptaget i kyrkan. Boka direkt här genom bokningsformuläret eller kontakta oss på expeditionen. Sedan blir ni kontaktade av prästen för ett dopsamtal. Då kan ni tillsammans gå igenom hela dopet steg för steg, välja musik och prata om era eventuella särskilda önskemål.

Boka dop smidigt direkt här på webben

Hitta lediga doptider i Adolf Fredriks kyrka

Församlingslokalerna

Konferenser, servering och uthyrning av församlingslokaler

En familj och en präst framme vid dopfunten under ett dop.

Så går en dopgudstjänst till

Dopet kan vara en del i söndagens gudstjänst, eller utformas som en egen dopgudstjänst. Här läser du om hur gudstjänsten går till.

körsång

I samband med dop/ vigsel/ begravning finns det möjlighet att engagera någon av församlingens körer (ensembler), både för körsång och för att stärka församlingssången. Kontakta någon av församlingens musiker!

Tips på doppsalmer

Psalm 21 Måne och sol