Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop

Vi behöver inte prestera något eller vara på något speciellt sätt för att ta emot dopet. Dopet är en gåva.

Att döpas kostar ingeting, det är gratis.
I dopet blir man medlem i Svenska kyrkan och del av hela den världsvida kyrkan. Dopet är inte en namngivningscermoni, men namnet är viktigt. Vi säger alla namnen för att det är viktigt att det är just den människan som döps.

I vår församling har vi oftast dop på söndagar, eller en förbestämda lördag i månaden.
Ibland är dopet som en gudstjänst för sig och ibland i söndagens mässa. Det finns också möjlighet att låna församlingshemmet och ha dopkalas där. För dig som bor i församlingen är det gratis.

Ta kontakt med oss om du vill veta mer om dopet, boka tid eller har funderingar över vad dopet betyder. Här nedanför kan du fylla i en intresseanmälan så tar någon av församlingens präster kontakt med dig/er.

Innan verkligheten vaknat, har du vakat över mig.
Innan första andetaget, har jag andats djupt i dig.
Innan, innan, innanför - bor du i mitt hjärta.

Psalm 899

Du kan läsa mer om dopet på svenska kyrkans hemsida Här!

Intresseanmälan dop i Lackalänga-Stävie församling (Furulund)

Datum för dopet bokar vi när vi hörs.

Var önskar ni dop?

Dopklänning